Musiikkiin kasvattaminen vai musiikilla kasvattaminen? Musiikkasvatuspäivien kolmantena päivänä keskiössä ovat musiikkikasvatusalan kasvattajat eli kaikki musiikkia opettavat!
Ohjelma
9.00 KoKeMus -festivaalin aamukonsertti
Tule mukaan KoKeMus – Konserttikeskuksen musafestarin aamukonserttiin!
HeartBeat Group on tanskalainen vuodesta 2009 alkaen toiminut stomppaus- ja esiintyjäryhmä. Yhtye on esiintynyt koululaisyleisöille Tanskassa yli 500 koulukonsertin verran. Heartbeatin koulukonsertti on monipuolinen ja huumorintäyteinen aistikokemus, jossa kehorytmit sekoittuvat lauluun, räppäämiseen ja sanattomiin tarinoihin. Esiintyjät käyttävät oivaltavasti soittiminaan kehoaan, pöytäpintoja, tynnyreitä ja muita arkisia esineitä. Konsertti on suunnattu kouluikäisille, mutta sitä ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan myös Mukaan!-päiville osallistuvat aikuiset.
Konsertti kestää noin 40 minuuttia. Siirtymä Tampere-talolle kestää kävellen noin 5-10 min, joten ehdit hyvin mukaan päivän muuhun ohjelmaan. Vaatii ennakkoilmoittautumisen.
Esitys on osa erillistä koulukonserttifestivaalia, joka järjestetään samaan aikaan Mukaan! -päivien kanssa yhteistyössä Tampereen kaupungin kanssa. Lisätietoja festivaalista osoitteessa: www.konserttikeskus.fi/kokemus
9.30-10.00 Aulamusiikkia tarjoilevat Tampereen konservatorion pianistit yksin ja kaksin esittäen Melartinin, Debussyn ja Lisztin musiikkia sekä Kangasalan Pikkupelimannit Pirkanmaan musiikkiopistolta.
10.00–12.00 AVAUSOHJELMA *
Sorsapuistosali
Aamupäivän puheenvuorot pohtivat musiikin ja kasvatustyön roolia nyt ja tulevaisuudessa. Millaista musiikkikasvatusta tarvitaan ja mihin sillä tähdätään? * Avausohjelma striimataan
Avausmusiikki
Jukka Viitasaari: String of Winds, kantaesitys junioripuhaltajille ja -jousille, Pirkanmaan musiikkiopiston jousiorkesterit Allegro, Anime, Brio ja Comodo sekä Windus 2 -puhallinorkesteri.
Avaussanat Suvi Saarikallio, Suomen musiikkikasvatusseura – FiSME ry:n puheenjohtaja
Kaisa Vuorinen on 2022 positiivisesta kasvatuksesta ja erityisesti vahvuuksista Helsingin yliopistosta väittelevä erityisopettaja, KM. Kaisa on perustanut Positive Learning Oy yrityksen, jonka missiona on opettaa luonteenvahvuuksia ja auttaa jokaista lasta ja nuorta löytämään omat vahvuutensa ja intohimonsa elämässä. Kaisa on luennoinut yli 15 maassa ja kirjoittanut yhdessä dos. Lotta Uusitalon kanssa lukuisia tietokirjoja Huomaa hyvä! – nimellä. Kaisan vahvuuksia ovat myötätunto, innokkuus ja oppimisen ilo.
Perttu Pölönen on futuristi, tietokirjailija ja moniosaaja. Hän on keksinyt musiikinteorian opiskelua helpottavan Sävelkello-keksinnön, voittanut Euroopan suurimman nuorten tutkimuskilpailun, opiskellut tulevaisuuden teknologioita Piilaaksossa, perustanut koulutusalan yrityksen Myanmariin ja kirjoittanut myyntimenestyksiksi nousseet kirjat Tulevaisuuden lukujärjestys ja Tulevaisuuden identiteetit. Vuonna 2014 Perttu valittiin luovimmaksi suomalaiseksi Slushissa ja vuonna 2018 huippuyliopisto MIT nimesi hänet 35 lupaavimman innovaattorin joukkoon Euroopassa.
Tarja Halonen toimi Suomen tasavallan presidenttinä 2000 – 2012 ja työskentelee edelleen aktiivisesti demokratian, kansalaisyhteiskunnan ja kestävän kehityksen teemojen parissa. Kulttuuri on aina kuulunut Halosen mielenkiinnon kohteisiin. Hän on Kansallisgallerian hallituksen puheenjohtaja ja hän on lisäksi toiminut teatterialalla lukuisissa luottamustehtävissä. Musiikin eri tyylilajeihin Halonen suhtautuu ennakkoluulottoman avoimesti.
Iiro Rantala ei ole toiminut Suomen tasavallan presidenttinä, keikkakiireisiinsä vedoten.
Hän on toiminut muusikkona lähes koko elämänsä ajan.
Presidentti Halosen tavoin Iiro suhtautuu avoimesti kaikkiin tyylilajeihin ja pitää musiikkia yleisesti ihmiskunnan suurimpana saavutuksena.
12.30-13.00 Lounasmusiikkia lämpiötiloissa tarjoilevat Pirkanmaan musiikkiopiston rytmimusiikkilinjan bändi sekä Tampereen konservatorion huilutrio Taitavat teinitaiturit sekä nokkahuilistit.
13.00–13.45 OHJELMA 1
Ohjelma jatkuu työpajoilla, luennoilla ja demokonserteilla. Valitse alla olevista ohjelmista yksi johon osallistut.
MIX ENSEMBLE on arabialaisen musiikin yhtye, joka kootaan Keski-Helsingin musiikkiopiston, Kallion musiikkikoulun ja Resonaarin soittajista. Yhtyettä ohjaavat Sanna Salmenkallio ja Ali Saad.
* Ohjelma striimataan
Säveltämisen ohjaaminen osana musiikinopettajien ammattitaitoa
Säveltämisen ja luovan musiikin tuottamisen keskeinen asema koulujen opetussuunnitelmissa on haastanut musiikinopettajankoulutuksen ja opettajien täydennyskoulutuksen tukemaan musiikkikasvattajia sävellyspedagogisessa työskentelyssä. Tähän haasteeseen on pyritty tarttumaan mm. tarjoamalla tuleville opettajille entistä monipuolisempia mahdollisuuksia musiikin luovaan tuottamisen ja sen ohjaamisen harjoitteluun opintojensa aikana. Säpe -täydennyskoulutuksissa (OPH) on yhteiskehittelyn periaatteella tutkittu, tuotettu ja jaettu luovan musiikin tuottamisen pedagogisia ratkaisuja ja tausta-ajattelua. Säpe-koulutuksissa on vuosina 2015–2021 jo yli 300 koulujen, musiikkioppilaitosten ja vapaan sivistystyön parissa työskentelevää musiikinopettajaa toteuttanut oman pedagogisen kehittämisprojektinsa.
Myös monet viimeaikaiset tutkimus- ja/tai kehittämishankkeet (esim. Future Songwriting) ovat pyrkineet paitsi syventämään ymmärrystä säveltämisen ja luovan musiikin tuottamisen pedagogisista kysymyksistä, myös tarjoamaan konkreettista tukea kentällä työskenteleville opettajille.
Tämän toiminnallisen esityksen tavoitteena on tarkastella säveltämisen opetuksen toteutustapoja opettajankoulutuksen ja opettajien täydennyskoulutuksen näkökulmasta. Demoamme muutamia työtapoja ja uusia näkökulmia opettamiseen konkreettisin esimerkein. Lisäksi tarjoamme lyhyen katsauksen aiheen tutkimuksen keskeisiin tuloksiin.
Työpajan tarjoavat Taideyliopiston Sibelius-Akatemia ja Ammattikorkeakoulu Metropolia.
Pop & Jazz Konservatorio mullistaa musiikin oppimista verkossa
Musiikin verkko-opetuksen edelläkävijä Pop & Jazz Konservatorio on jo viiden vuoden ajan rakentanut räätälöityjä verkko-oppimisen apuvälineitä, jotka mahdollistavat modernin ja saavutettavan opetuksen. Valmiina on useita tuhansia opetusvideoita musiikin ilmiöistä eri instrumenteille sekä musiikin perusteiden eli säveltapailun ja musiikin teorian oppimiseen tarkoitettu mobiilisovellus Exaktor. Oppimisen ohjausjärjestelmä Itslearningin käyttöliittymät on räätälöity musiikin ja PJK:n arviointijärjestelmän tarpeisiin, ja verkko-opetuksen ulos myynnin kanavana toimii Pop & Jazz Open.
*Ohjelma striimataan
Miksi musiikin oppimisen ja osaamisen arviointi haastaa opettajan?
Miten musiikinopettaja voisi kehittää arviointitaitojaan?
Miten oppilaitosyhteisö voisi tukea musiikinopettajan arviointityötä?
Pedagoginen ajattelu on opettajan ajattelua, joka kohdistuu opetus-oppimistapahtuman eri
tekijöihin. Sen perustan muodostavat muun muassa opettajan tiedot, käsitykset, teoriat, arvot ja uskomukset. Ne voivat olla tiedostettuja tai tiedostamattomia. Opetuksen vuorovaikutustilanteissa opettajan ajattelu on sekä rationaalista että intuitiivista, hetkessä kiinni olevaa. Myös opetuksen suunnittelussa ja oman toimintansa reflektoinnissa opettaja tarvitsee pedagogista ajattelua.
Arviointi liittyy lähes kaikkiin opetuksen toteuttamiseen liittyviin tekijöihin: tavoitteisiin, työtapoihin, oppimisympäristöihin ja myös opetuksen suunnitteluun, opetus-oppimistilanteiden vuorovaikutukseen ja oman työn kehittämiseen. Arviointi on pedagogista ajattelua.
Keskustelua alustamassa
KT, MuM Eija Kauppinen, MuM Elina Laakso ja Musiikkipedagogi AMK Timo Saarinen.
Tervetuloa osallistavaan musiikkihetkeen Sibelius-Akatemian lastenmusiikkikurssilla perustetun Naattiorkesterin kanssa! Musiikin lomassa kuullaan tulevaisuuden musiikinopettajien tuoreita näkökulmia musiikkikasvatuksesta ja pedagogiikasta.
Ohjelma on suunnattu pääasiassa varhaisiän musiikinopettajille sekä alakoulussa työskenteleville.
Tiisa Ruisniemi (MuM) on Espoon musiikkiopiston rytmiikan lehtori, monipuolinen musiikkipedagogi ja kehomuusikko. Tiisa opettaa rytmiikkaa 5-vuotiaista aikuisiin, aloittajista pitkälle edenneisiin, ja pitää kursseja ja koulutuksia harrastajille ja musiikkialan ammattilaisille.
Tiisa luo ja säveltää rytmiikkaharjoitteita, -lauluja ja koreografioita, ja kehittää rytmiikan opetusta vastaten nykypäivän ja tulevaisuuden musiikkikasvatuksen haasteisiin.
Työpajasta saat rytmikkäitä eväitä opetustyöhösi.
Yhdenvertaisuuden toteutuminen musiikinopetuksessa
Pohdintaa yhdenvertaisuuden toteutumisesta peruskoulun musiikin opetuksessa sekä taiteen perusopetuksen oppilaitoksissa. Ajatuksia arvioinnista sekä moninaisista oppijoista, opettamisesta ja opettajuudesta.
Musiikin mahdollisuudet ovat monet, mutta haasteita ja kehitettävääkin löytyy. Millaisia musiikkipolkuja tulevaisuudessa rakennamme?
Ohjaajina
Johanna Hasu, pianonsoiton lehtori, FT
Katja Sutela, musiikkikasvatuksen yliopistonlehtori, KT
Erityistä koulutustehtävää toteuttavat musiikkilukiot Sibelius-lukio, Tapiolan lukio, Kaustisen musiikkilukio ja Tölö gymnasium ovat saaneet Opetus- ja kulttuuriministeriöltä valtakunnallisen kehittämistehtävän. LUMOKE -nimellä (lukion musiikinopetuksen kehittäminen) kulkeva kehittämistehtävähanke jatkuu 31.7.2025 saakka, ja yksi sen keskeisimpiä sisältöjä on lukion musiikinopettajille suunnattu opetusmateriaalipankki, joka löytyy osoitteesta www.lumoke.fi. Kehittäjälukioiden musiikinopettajat valmistavat tälle verkoalustalle opetusmateriaalia lukioiden musiikinopetuksen käyttöön. Tämän lisäksi uutta materiaalia tilataan jatkuvasti lisää muilta musiikin ammattilaisilta.
LUMOKE-hanke tuo Mukaan!-päiville tuulahduksen maailmalta! Lukion musiikinopettajille suunnatussa etnomusiikin työpajassa tutustutaan musisoiden afrokuubalaiseen Makuta-musiikkiin. Makuta-rytmin ja -tanssin juuret ovat Bantu-kansan perinteessä, erityisesti Kongon alueella. Työpajan kouluttajana toimii Puro Paju. Puro on maailmanmusiikkiin erikoistunut muusikko, improvisoija ja pedagogi, joka toimii opettajana Sibelius-Akatemian Global Music -koulutusohjelmassa. Työpajassa opeteltavan kappaleen opetusmateriaalit ovat lukion musiikinopettajien saatavilla hankkeen verkkoalustalla.
PIILOMETSÄN PORTTI – Musiikkileikkiä ja tarinan taikaa
Työpajassa opitaan uusia musiikkileikkejä, käydään läpi monipuolisia musiikillisia
työtapoja sekä saadaan ideoita musiikin elämykselliseen käyttöön.
Kouluttajina varhaisiänmusiikinopettajat Sari Kallioranta ja
Hanna-Leena Tammiruusu
Työpajan tarjoaa Musiikki- ja Kulttuurikeskus VERSO
14.00–14.45 OHJELMA 2
Ohjelma jatkuu työpajoilla, luennoilla ja demokonserteilla. Valitse alla olevista ohjelmista yksi johon osallistut.
Millaista on soittaa ja laulaa yhdessä juuri niillä taidoilla, mitä sinulla on? Tampereen Normaalikoulun musiikkiluokkien demokonsertissa esiintyy oppilaita luokilta 3C, 4C, 5C, 7A, 8A ja 9A. Ohjaajina Leena Toivanen, Sanna Hollström, Pipsa Sassila ja Outi Erkkilä.
* Ohjelma striimataan
Opettajan ja oppilaan roolit sävellysprosessissa
Suomen Säveltäjät ry. on osallistunut aktiivisesti sävellyspedagogiikan kehittämiseen valtakunnallisesti ja kansainvälisesti. Tästä esimerkkinä on suuren suosion saanut sävellysharjoituksia sisältävä Opus 1 -sivusto (www.opus1.fi).
Etäopetus tuli osaksi opetustamme hetkessä ja se tuli jäädäkseen. Työpajassa käsitellään etäopetuksen mahdollisuuksia musiikkiopisto-opetuksessa, erityisesti soitonopetuksen perustasoilla. Koulutuksessa käydään läpi yleisimpiä etäopetukseen soveltuvia alustoja ja sovelluksia, vuorovaikutusta etäpedagogiikassa ja opettajien parhaat niksit.
Inga Rikandi (MusicUs) on pitkän linjan musiikkikasvatuksen kouluttaja, pianisti, oppikirjantekijä ja musiikin tohtori. Hänen erikoisen kiinnostuksen kohteena ovat improvisointi ja oppilaan luovan potentiaalin tukeminen ja vapauttaminen. Parhaillaan hän on keskittynyt ottamaan selvää ja testaamaan etäopetuksen mahdollisuuksia ja rajoitteita musiikkiopistoympäristössä ja kehittämään etäopetukseen soveltuvia materiaaleja ja työtapoja.
*Ohjelma striimataan
Miksi musiikin oppimisen ja osaamisen arviointi haastaa opettajan?
Miten musiikinopettaja voisi kehittää arviointitaitojaan?
Miten oppilaitosyhteisö voisi tukea musiikinopettajan arviointityötä?
Pedagoginen ajattelu on opettajan ajattelua, joka kohdistuu opetus-oppimistapahtuman eri
tekijöihin. Sen perustan muodostavat muun muassa opettajan tiedot, käsitykset, teoriat, arvot ja uskomukset. Ne voivat olla tiedostettuja tai tiedostamattomia. Opetuksen vuorovaikutustilanteissa opettajan ajattelu on sekä rationaalista että intuitiivista, hetkessä kiinni olevaa. Myös opetuksen suunnittelussa ja oman toimintansa reflektoinnissa opettaja tarvitsee pedagogista ajattelua.
Arviointi liittyy lähes kaikkiin opetuksen toteuttamiseen liittyviin tekijöihin: tavoitteisiin, työtapoihin, oppimisympäristöihin ja myös opetuksen suunnitteluun, opetus-oppimistilanteiden vuorovaikutukseen ja oman työn kehittämiseen. Arviointi on pedagogista ajattelua.
Keskustelua alustamassa
KT, MuM Eija Kauppinen, MuM Elina Laakso ja Musiikkipedagogi AMK Timo Saarinen.
Vapaan musiikkikasvatuksen yhdistys JaSeSoi kutsuu osallistujat ”Music in WEeeee” -työpajassaan me-hengen äärelle kokonaisvaltaisesti musisoiden. Pajaa ohjaa kaksi kansainvälistä musiikkikasvatuksen luovien menetelmien ammattilaista Iina Kotola ja Xavi Rocamora (Espanja). Omaa soitinta ei tarvita ja kaveritkin löytyy työpajasta! Tervetuloa tutustumaan yhdistyksemme ytiMEen. www.jasesoi.com
Tarinallinen musiikinopetus kokonaisvaltaisen oppimisen työvälineenä
Tässä työpajassa kaikki pääsevät aktiivisesti mukaan musiikilliseen toimintaan. Rytmiikkaa, improvisaatiota ja klassista musiikkia hyödyntäen tutustutaan työkaluihin, joita voit hyödyntää erilaisten oppijoiden, lasten ja nuorten musiikinopetuksessa. Työpajan keskiössä on tarina, elämyksellisyys, moniaistillisuus ja myönteinen oppimisilmapiiri.
Ohjaajina
Lotte Nyberg, musiikkipedagogi YAMK
Aino-Reeta Komulainen, musiikinopettaja FM
Jan Nyberg on luonut uraa opetuksen ohessa myös sosiaalisessa mediassa, jossa hänellä on yli 100 000 seuraajaa eri sosiaalisen median alustoilla. Mitä lisäarvoa sosiaalisen median käyttö voi tuoda omalle opeuralle? Voiko somea hyödyntää oppitunneilla? Mistä lähteä sometuksessa liikkeelle, ja mitä kaikkea tulee ottaa huomioon? Tervetuloa kuulolle!
Työpajan tarjoaa Koulujen musiikinopettajat ry
15.00–15.45 KAHVIKUPPIKUNNAT
Oletko jousisoitinpettaja, pianopedagogi, koulunmusiikinopettaja vai muhaope? Etsi oma kuppikuntasi ja tapaa kollegasi ympäri Suomen!
Kahvikupposen tarjoaa FiSME ry.
Tutustu Suomen jousisoitinopettajat yhdistyksen toimintaan verkkosivuosoitteessa: www.estafinland.fi
Liity SJO ry -jäseneksi: www.estafinland.fi/jasenlomake
Keskustelua mm. aiheesta
-alttoviulun ja kontrabasson soiton opetusresurssit musiikkioppilaitoksissa
Keskustelua alustamassa
Vuokko Juutilainen, alttoviulisti, SJO ry hallituksen jäsen, SAVS pj.
Marja-Helena Ojanperä, kontrabasisti, Suomen kontrabassoklubi ry
Voit tuoda mukanasi yhden oman lempparisi mitä käytät oppilaidesi kanssa. Näin voisimme keskustella niiden hyvistä ja huonoista puolista ja millä niitä huonoja puolia voisi paikkailla. Ideoita, ideoita! Niitä me kaikki janoamme opetusarkeen!
Suomen Huiluseuran kotisivut
www.suomenhuiluseura.fi
Liity jäseneksi
Aiheena Tampere-talossa: HUILULLA IMPROVISOIDEN
”Improvisaatio osana musiikkiopiston perusopetuksen opintopolkua.”
Annika Gummerus-Putkinen (Pop-Jazz Konservatorio)
Keskustelua ajankohtaisista klarinettipedagogiikan asioista. Keskustelua ohjaamassa Salla Männikkö Pirkanmaan musiikkiopistosta.
Keskustelua oppilasrekrystä ja oppilaiden saamisesta puhallinsoittimiin. Vaskisoitinten opettaja Esa Fagerholm alustaa oppilasvalinnoista ja kerhotoiminnasta Vaasassa. Tilaisuuden puheenjohtajana toimii Jouni Auramo.
Suomen lyömäsoitintaiteiden yhteisö ry (PAS Finland) on perustettu Tampereella 2021 ja sen toimintastrategian luonti on parhaillaan käynnissä. Ensimmäiseksi varsinaiseksi toimintavuodeksi on suunniteltu vuotta 2022. Yhdistyksen tarkoituksena on tuoda yhteen kaikki erilaiset lyömäsoitinalan toimijat suomessa, edistää ja tukea suomalaista lyömäsoitinkoulutusta valtakunnan laajuisesti, kehittää lyömäsoitinalaa ja edesauttaa suomalaisen lyömäsoitinmusiikin esiintymistä kotimaisissa ja kansainvälisissä yhteyksissä. Yhdistys toimii myös kansainvälisen Percussive Arts Society (PAS) organisaation suomalaisena jäsenenä (Percussive Arts Society Finland) tapahtumien järjestämisessä. Tilaisuudessa esitellään tämä uusi yhdistys ja muut taustayhteisöt (DAF ry) ja (N.A.R.D. Finland) sekä keskustellaan Suomen musiikkioppilaitosten liiton julistamasta lyömäsoitinten teemavuodesta 2022.
Keskustelua vetää teemavuoden työryhmän jäsen Mika Säily Pop & Jazz konservatoriolta.
Mutes ry esittelee tuoreen raporttinsa ”Musiikin hahmotuksen visio 2030” alkukartoituksen tuloksia. Pohdimme osallistuvan yleisön kanssa yhdessä sitä, mihin suuntaan tulosten perusteella musiikin hahmotuksen opetus saattaa olla matkalla ja mihin haluamme yhteisintä opetusainetta yhdessä johtaa. Yhdistyksen uusi linja tarttuu rohkeasti ja kantaaottavasti oppilaitosten nykytarpeisiin ja edistää pedagogista rohkeutta uudenlaisille avauksille.
Laulupedagogit ry on vuonna 1983 perustettu valtakunnallinen laulunopettajien yhdistys, jonka tarkoituksena on laulutaiteen, sen opetuksen ja laulupedagogiikan kehittäminen Suomessa.
Tervetuloa Koulujen Musiikinopettajat ry:n kahvikuppikuntaosioon tapaamaan KMO:n hallitusta, keskustelemaan ajankohtaisista musiikinopetukseen liittyvistä aiheista sekä tapaamaan kollegoita rennoissa merkeissä!
Tervetuloa Varhaisiän musiikinopettajat ry:n kahvikuppikuntaosioon tapaamaan kollegoja, Vamo ry:n hallitusta sekä keskustelemaan ajankohtaisista asioista.
Puheenaiheita mm. normaaliin varhaisiän musiikinopetukseen palaaminen. Mikä on uusi ryhmäopettamisen normaali? Onko poikkeusajasta jäänyt käteen jotain positiivista ja tulevaisuuden kannalta jotain hyödyllistä?
Tutustu Varhaisiän musiikinopettajien nettisivuihin https://www.
Tule tutustumaan pianonsoiton ja vapaan säestyksen opetuksen uusimpiin tuuliin ja tapaamaan kollegoita!
Pianopedagogit ry
Vapaan säestyksen opettajat ry
Keskustelemassa ja musisoimassa
Rebekka Angervo (EMO/SibA), Pianopedagogit ry, hallituksen jäsen
Sirkka Kärkkäinen (SibA/EMO), Vapaan säestyksen opettajat ry, pj.
Eeva Sarmanto-Neuvonen (SibA), Pianopedagogit ry, vpj.
Tule tapaamaan harmonikkakollegoja ja vaihtamaan kuulumisia, jakamaan uusia nuottilöytöjä ja ideoimaan yhteistyötä.
Tervetuloa pop/jazzmusiikkipedagogit ja kaikki asiasta kiinnostuneet keskustelemaan maakuntien rytmimusiikkikoulutuksen ajankohtaisista asioista.
Keskustelun aiheina mm bändi-ja mupeopetuksen integrointi eli AMP-opetus ja sen toteutustavat eri oppilaitoksissa sekä muut esiintulevat ajankohtaiset asiat.
Aiheeseen alustaa pop/Jazz musiikin lehtori Tomi Harrivaara Palmgren-konservatoriosta
JaSeSoi ry on vapaan musiikkikasvatuksen yhdistys, joka edistää Orff-pedagogista musiikkikasvatusta Suomessa ja kansainvälisesti. Tervetuloa keskustelemaan musiikkikasvatuksesta ja tutustumaan yhdistyksen toimintaan puheenjohtaja Elisa Seppäsen johdolla!
Tervetuloa jakamaan kokemuksia omasta työstä ja keskustelemaan niistä olennaisista tekijöistä, jotka korostuvat kun halutaan saada jotain isoa aikaan. Alustamassa on päällikkö Joonas Keskinen Taidetestaajista.
Keskustelua ohjaa toiminnanjohtaja Noora Herranen Konserttikeskuksesta.
16.00–16.30 PAUKEPIIRI: OTA RYTMI KÄYTTÖÖSI!
Perjantain päivän lopuksi etsitään yhteinen syke ja soitetaan Tampere-talo täyteen rytmiä ja pauketta! Paukepiiri on pedagoginen rytmityökalu, jolla motivoit ryhmäsi oppimaan ja löytämään uutta. Vuoden 2021 suurimmat jamit ovat Tampereella!
Paukepiirissä pääset soittamaan monenlaisten rytmisoitinten lisäksi myös ämpäriä, jonka saa napata mukaansa myös kotiin soitettavaksi. Huom! Ämpäreitä rajoitettu määrä!
klo 19.00 Tampere Filharmonian konsertti
Tampere Filharmoniaa johtaa Stanislav Kochanovski. Ohjelmassa on Gustav Mahlerin (1860–1911) Sinfonia nro 6 a-molli ”Traaginen”. Huom! Liput ostettava erikseen Tampere-talolta tai Lippu.fi -palvelusta. Mukaan! -päivien osallistujat voivat hankkia lipun etuhintaan, lisätietoa tulossa sähköpostilla.