OHJELMA_perjantai

Asiantuntijapäivä perjantai 27.10.2017

Ilmoittautuminen 13.10. mennessä:

1. Osallistumismaksu 20 €
FiSME:n henkilö/opiskelijajäsenelle (20/10) tai Taideyliopiston opiskelijalle maksuton.
2. Maksuohjeet
Maksa ennen ilmoittautumista osallistumismaksu tai Fismen jäsenmaksu tilille FI85 1045 3000 1818 17.
Viestikenttään kirjoitetaan ”Sukunimi, etunimi, sähköposti ja osallistumismaksu/jäsenmaksu”.
3. Täytä ilmolomake
Huomaa, että osaan pajoista on mahdollista osallistua aktiivisena tai passiivisena.
Ilmoittautumislomakkeeseen tästä.

OHJELMA PERJANTAI 27.10.

[haitari title=”ALALÄMPIÖ”]
Ala-lämpiössä on vapaata ohjelmaa ja jäsenistön näyttelyitä.
08.30 Info aukeaa: Voit tarkistaa täällä osallistumisaikasi ja -paikkasi ohjelmiin.

[end]

[haitari title=”09.00 Avaussanat”]

Petri Aarnio, puheenjohtaja, Suomen musiikkikasvatusseura – FiSME ry
SibaTrumpets, ohjaa Pasi Pirinen.

[end]

[haitari title=”Musahanska ja pehmeä pedagogia”]

Demo. Päällepuettava teknologia tarjoaa uudenlaisia pedagogisia mahdollisuuksia. Musahanskaa esittelee Jukka Louhivuori.

Esittelyn tarjoaa Jyväskylän yliopisto. [end][haitari title=”Musiikkikulttuurit ja teknologia musiikkikasvatuksen palveluksessa”]

Jyväskylän yliopiston tarjoamassa työpisteessä yhdistetään eräiden maailman musiikkikulttuurien ominaispiirteitä ja musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia, sekä niiden hyödyntämistä musiikkikasvatuksessa. Voit esimerkiksi jammailla iranilaisen häälaulun musiikillisessa ympäristössä, oppia intialaisen rytmiikan perusteita tai tutustua eteläisen Afrikan marimbamusiikin ominaispiirteisiin hyödyntäen sekä iPad-maailmaa että eri kulttuureiden perinnesoittimia. Lisäksi on mahdollisuus tutustua vaikkapa musiikkiteknologisten sovellutusten tarjoamiin mahdollisuuksiin musiikin historian opetuksessa ja opiskelussa.  Työpiste on avoinna klo 10 – 15, ja opastamassa ovat Farshad Sanati, Mikko Myllykoski ja Pekka Toivanen.

Esittelyn tarjoaa Jyväskylän yliopisto. [end][haitari title=”11.15 Taidepäiväkoti Konstin esitys”]

Taidepäiväkoti Konstin lapset antavat pienen taidenäytteen toiminnastaan.

[end][haitari title=”11.30 IHMU-koulun esitys”]

IHMU-koulun oppilaiden maistiaisesitys.

[end][haitari title=”11.45 Paukepiiri”]

Inspiroidu rytmin loputtomista mahdollisuuksista! Paukepiiri on kokonaiskasvun työkalu, joka toimii maailmalla kouluissa, päiväkodeissa ja kaikialla missä ihmiset toimivat yhdessä.

Paukepiirin rytmipedagogiikka kasvattaa sekä sosiaalisesti että taiteellisesti. Piirin voima avaa kommunikaation uudelle tasolle ja kutsuu mukaan hauskaan ohjattuun toimintaan. Paukepiirissä hyödynnät rummun rytmiä, liikettä, kehosoittimia, rytmiikan harjoitteita ja ääni-ilmaisua. Paukepiirin on kehittänyt Harri Setälä Arthur Hullin Drum Circlen pohjalta. Vetäjien työtavan pohjana ovat prosessilähtöisyys, länsiafrikkalaisen rytmiperinteen sosiaalinen nerokkuus ja viimeisin sosiaali- ja kognitiotieteellinen tutkimus.

Sanottua: “Paukepiiri muutti ajatusmaailmaani, toi uutta syvyyttä musiikin tekemiseen, musiikilliseen ajatteluun, toisen ihmisen ja ryhmän kohtaamiseen.”

Vetäjät Aakusti Oksanen, rytmikouluttaja, djembepaja.fi ja Mariann Nagatsu, valmentaja, talkingdrum.fi

[end]

[haitari title=”14.30 Paja: Ammuu! Nuoteista musiikiksi”]

Suositut Ammuu! -laulut ovat nyt kirjoissa ja kansissa. Pajassa saa vinkit kuinka niistä saa elämyksellisiä ja moniaistisia musiikkihetkiä päiväkotiin, muskariin tai ala-asteelle. Kouluttajana Hanna-Maija Aarnio.

Pajan tarjoaa Lastenmusiikkiorkesteri Ammuu! [end][haitari title=”15.30 FolkJam ja Huutokatrilli”]
Päivä huipentuu, kun laitetaan jalalla koreasti!
FolkJam® on tanssiliikuntamuoto, jonka parissa voit kokea tanssin yhteisöllisyyden ja ilon. FolkJam-emäntä Riina Hosio (tanssinopettaja AMK) johdattelee meidät letkeästä sottiisista aina riehakkaaseen karjalaiseen menoon tämän päivän suomalaisen kansanmusiikin tahdittamana. Paria tai aikaisempaa tanssitaustaa ei tarvita, ja meno on takuuvarmasti yhteisöllinen ja täynnä tanssin iloa! Lopuksi tanssimme legendaarista Huutokatrillia, jonka pyörteissä meno on kuin Kaustisen kansanmusiikkifestivaaleilla. [end]

[haitari title=”CAMERATA”]
Voit valita osallistumisesi saamaan aikaan alkavista ohjelmista Cameratassa, Sonoressa tai Black Boxissa.

Jokainen ohjelma kestää noin 45 minuuttia.[end][haitari title=”09.30 Demoluento:International Minifiddlers”]
Minifiddlers vie Colourstringsiä maailmalle

Lapsilähtöinen, Suomessa kehitetty metodi halutaan tuoda kaikkien ulottuville etäopetuksen ja digitalisaation keinoin. Géza Szilvay ja Maarit Rajamäki kertovat Colourstrings-metodista ja Minifiddlers-etäkoulutusohjelmasta. Lue lisää.
[end][haitari title=”10.30 Demoesitys:Taidepäiväkoti Konsti”]
Keravan musiikkiopisto, tanssiopisto ja kuvataidekoulu perustivat vuonna 1995 yksityisen taidepäiväkodin tarjotakseen keravalaisille perheille laadukasta, yksilöllistä varhaiskasvatusta ja monipuolista tekemistä ja kokemista lapsen hoitopäivän aikana. Lapsi saa tutkiskella elämyksellisesti eri taiteen lajeja juuri silloin kun on virkeimmillään. Konstissa lapsen kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä tuetaan elämysten kautta integroimalla musiikki, kuvataide sekä tanssi ja liikunta lapsen jokapäiväiseen arkeen ja leikkiin.

Esityksen tarjoaa Taidepäiväkoti Konsti ja Keravan musiikkiopisto. [end][haitari title=”11.30 Lounastauko”][end][haitari title=”12.30 Luento Johdatus sävellyksen alkeisopetukseen”]
Toiminnallinen luento antaa välineitä tuoda sävellysopetusta osaksi soitonopettajan, musiikin perusteiden opettajan ja koulujen musiikinopettajan opetustyötä. Kouluttajana Minna Leinonen.

Pajan tarjoaa Taideyliopiston Sibelius-Akatemian sävellyksen ja musiikinteorian aineryhmä
[end][haitari title=”13.30 Paja:Säveltämisen pedagogiikka”]
Suunnattu musiikkioppilaitoksille ja vapaaseen sivistystyöhön

SÄPE – Säveltämisen pedagogiikan koulutuksen tavoitteena on ollut luoda säveltämisen pedagogiikkaan uudenlaista toimintakulttuuria musiikkioppilaitoksissa ja peruskoulussa. Koulutuksen kohderyhmänä ovat olleet musiikkioppilaitoksissa toimivat pedagogit, luokanopettajat ja musiikinopettajat. Koulutuksen taustalla ovat muutokset sekä taiteen perusopetuksen että peruskoulun opetussuunnitelmissa ja sen ovat toteuttaneet Metropolia Ammattikorkeakoulu, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia sekä Helsingin yliopisto.

Työskentelyn keskiössä on ollut verkostomainen ja jaettua asiantuntemusta tukeva toimintamalli sekä tutkiva työskentelytapa, joilla on pyritty takaamaan osallistuvien opettajien ammatillinen kehittyminen, innovaatioiden syntyminen ja hyvien käytäntöjen leviäminen. Toimintamalli on mahdollistanut konkreettisen opetussuunnitelmaperusteisen muutoksen toteutumista musiikin opetustyössä.

Tavoitteena on ollut myös tunnistaa olemassa olevat säveltämisen pedagogiikan hyvät käytännöt ja levittää niitä valtakunnallisesti. Lue lisää SÄPE -koulutuksesta täällä.

[end][haitari title=”14.30 Paja:Säveltämisen pedagogiikka”]
Suunnattu kouluissa opettaville

SÄPE – Säveltämisen pedagogiikan koulutuksen tavoitteena on ollut luoda säveltämisen pedagogiikkaan uudenlaista toimintakulttuuria musiikkioppilaitoksissa ja peruskoulussa. Koulutuksen kohderyhmänä ovat olleet musiikkioppilaitoksissa toimivat pedagogit, luokanopettajat ja musiikinopettajat. Koulutuksen taustalla ovat muutokset sekä taiteen perusopetuksen että peruskoulun opetussuunnitelmissa ja sen ovat toteuttaneet Metropolia Ammattikorkeakoulu, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia sekä Helsingin yliopisto.

Työskentelyn keskiössä on ollut verkostomainen ja jaettua asiantuntemusta tukeva toimintamalli sekä tutkiva työskentelytapa, joilla on pyritty takaamaan osallistuvien opettajien ammatillinen kehittyminen, innovaatioiden syntyminen ja hyvien käytäntöjen leviäminen. Toimintamalli on mahdollistanut konkreettisen opetussuunnitelmaperusteisen muutoksen toteutumista musiikin opetustyössä.

Tavoitteena on ollut myös tunnistaa olemassa olevat säveltämisen pedagogiikan hyvät käytännöt ja levittää niitä valtakunnallisesti. Lue lisää SÄPE -koulutuksesta täällä.

[end][haitari title=”15.30 Päätösohjelma alalämpiössä”][end]

[haitari title=”SONORE”]
Voit valita osallistumisesi saamaan aikaan alkavista ohjelmista Cameratassa, Sonoressa tai Black Boxissa.
Jokainen ohjelma kestää noin 45 minuuttia.
[end][haitari title=”09.30 Konsertti: Pieni merenneito”]
Pieni merenneito – kertomus pienestä tytöstä, joka etsii paikkaansa maailmassa

Monitaiteinen draamallinen musiikkiteatteri ilman sanoja.Oppilaat ovat alusta asti aktiivisesti osallistuneet teoksen muotoutumiseen,muokkaamiseen ja
toteutumiseen.Työvälineinä on käytetty improvisaatioita, liikettä ja laajennettuja soittotekniikoita. Oppilaiden ideoiden kehittelyssä ja kokoamisessa säveltäjällä ja muulla ohjausryhmällä oli keskeinen rooli. Sävellysprosessiin aikana pyrittiin hyödyntämään nykymusiikin keinovaroja.

Tarina pohjautuu H. C. Andersenin satuun. Esityksen kesto noin 40 minuuttia. Käpylän musiikkiopiston 60-vuotisjuhlateos. Käsiohjelma.

Esiintyjät: Jemina Manssila , huilu ja alttohuilu Kaisa Kettula, huilu Amira Rachad, klarinetti Pentti Rantanen, bassoklarinetti Alviina Maliniemi, sello ja laulu Cecilia Maijala, viulu Sauli Niemi, piano Timo Kurkikangas, äänisuunnittelu ja elektroniikka Jukka Kolimaa, valot
Sävellys: Ilkka Hammo
Suunnittelu ja ohjaus: Lisa Pälikkö
Musiikin ohjaus: Hanna Kinnunen, huilu
Instrumenttikohtainen opastus: Mikko Raasakka, klarinetti ja bassoklarinetti Riku Vartiainen, sello Eriikka Maalismaa, viulu Emil Holmström, piano  (defunensemble)
Puvustus: Marketta Wikla. [end][haitari title=”10.30 Paja: Ihana, kamala improvisaatio”]
Onko sinulla lupa leikkiä vai tehdäänkö taidetta? Käytäntöä ja keskustelua improvisoinnista, sen luonteesta, tarkoituksesta ja tarpeesta Sanna Vuolteenahon ja Erno Aalto-Urantowkan johdattelemana.
[end][haitari title=”11.30 Lounastauko”][end][haitari title=”12.30 Paja:Hei, me laulupiirretään!”]

Laulupiirtämisen menetelmä lapsen monialaisen oppimisen tukena.

Kohderyhmä
Varhaiskasvatuksen, esi- ja alkuopetuksen ammattilaiset, varhaisiän musiikin opettajat, erityislasten parissa toimivat ammattilaiset, lastenohjaajat

Sisältö
Laulupiirtäminen antaa osallisuuden ja onnistumisen kokemuksia lapsille. Se on moniaistinen ja elämyksellinen toimintamuoto, jossa piirrokset syntyvät laulaen tai laulun tukemana. Laulamisen ja piirtämisen lisäksi se koukuttaa lasta kommunikoimaan, keskittymään ja toimimaan yhdessä sekä tukee monipuolisesti myös erilaisia oppisisältöjä. Paja avaa laulupiirtämisen menetelmää toiminnallisesti, vuorovaikutteisesti ja kokemuksellisesti sekä eri alojen ammattilaisten käyttökokemusten kautta.

Työpajan vetäjä Minna Lappalainen, menetelmän kehittäjä, lauluntekijä, Laulau
[end][haitari title=”13.30 Paja: Mitä tehdä musatunnilla?”]
Bändimusisointia TVT:llä tuettuna.

Työpajassa syvennytään koulumusiikin bändiopetukseen TVT-työkalujen tukemana (jotka virkistävästi EIVÄT olekaan iPad-musasovelluksia). Pakissa vilahtelee bändipedagogiikka, formatiivinen arviointi, käännetty luokkahuone, eriyttäminen ja tietysti se TVT.
Vetäjänä Pietu Halonen.

Pajan tarjoaa Koulujen musiikinopettajat KMO ry. [end][haitari title=”14.30 Luento: Itä-Suomen Hyvinvointivoimala”]
Luento. Itä-Suomen Hyvinvointivoimala koulutuksen ja työelämän kehittäjänä

Luennoitsijana Eeva Mäkinen, Kuopion konservatorio

Hyvinvointivoimala (VOIMALA) on kumppanuusverkosto, jonka tehtävä on kehittää kulttuurin mahdollisuuksia hyödyntäviä hyvinvointipalveluja ja siihen liittyvää moniammatillista osaamista sekä uutta liiketoimintaa. Verkosto lisää sosiaali-, terveys-, kulttuuri-, opetus- sekä lapsi- ja nuorisoalojen asiantuntijoiden yhteistyötä sekä tuottaa monialaisia palvelukokonaisuuksia, joita voidaan hyödyntää terveyden, hyvinvoinnin ja sosiaalisen osallisuuden edistämisessä.

Kokemuksia ja osaamista on hankittu Kuopion konservatorion ja Kuopion kaupungin yhdessä toteuttamissa TAKUULLA-hankkeissa, joita on toteutettu vuodesta 2012 alkaen. Niissä musiikkia ja tanssia on viety mm. neuvolaan, päiväkoteihin, kouluihin, sairaalaan, psykiatrian keskukselle, ammatilliseen oppilaitokseen, yhdistyksiin sekä palvelukeskuksiin. Palveluja tarjotaan lisäksi työikäisille, senioreille ja turvapaikanhakijoille. Toiminta on laajenemassa myös muille taide- ja kulttuurialoille ja pilotointien yhteydessä kehitetään etäpalveluja saavutettavuuden parantamiseksi. Rinnalla osallistutaan aktiivisesti kansallisiin ja kansainvälisiin verkostoihin ja kehittämistyöhön.

Hyvinvointivoimalan toiminnassa on kyse myös uudenlaisen moniammatillisen toimintakulttuurin luomisesta. Lähivuosikymmeninä työelämä on murroksessa, uusia ammatteja kehitetään ja arvioiden mukaan kolmasosa nykyisistä ammateista tulee katoamaan. Tulevaisuudessa meillä on uusia, ”ristiin pölyttäviä” koulutuksia ja ammatinkuvia. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että olemassa oleviin ammatteihin ja työtehtäviin sisällytetään työmenetelmiä ja ammattiosaamista toisilta osaamisaloilta.
Luennon tarjoaa Kuopion konservatorio. [end][haitari title=”15.30 Päätösohjelma alalämpiössä”]
[end]

[haitari title=”BLACK BOX”]
Voit valita osallistumisesi saamaan aikaan alkavista ohjelmista Cameratassa, Sonoressa tai Black Boxissa.
Jokainen ohjelma kestää noin 45 minuuttia.[end][haitari title=”09.30 Matskupaja:Music Drive-In & Kuule, minä sävellän”]

Pajassa pääset tutustumaan Music Drive-In materiaaleihin. Luvassa on peruskoulujen OPS:in käytännön toteutuksia verkko-oppimateriaalin muodossa, mukana musiikin oppimateriaalia lisäksi käytännön toteutuksia laajemmista oppimiskokonaisuuksista, mm. integraatiosta englantiin. Pajassa mahdollisuuksien mukaan myös musiikkiliikutaan. Paja on tarkoitettu pääasiassa peruskoulujen musiikinopettajille, luokanopettajille sekä päiväkotien ja musiikkileikkikoulujen henkilökunnalle.

Vetäjä: Jenni Rahunen, Music Drive-In:n materiaalin tuottaja ja musiikinopettaja

Music Drive-In tuottaa ajantasaista materiaalia musiikintunneille siten, että se on sidoksissa peruskoulujen musiikin OPS:iin. Materiaaleissa on opetusvideoita, ammattilaisten haastatteluja, nuotteja, sovituksia, tehtäviä, tietoiskuja, valmiita tuntisuunnitelmia. Kuukausittain ilmestyy uusia julkaisuja. Music Drive-In -palvelua kehitetään asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Tutustu materiaaliin.

Music Drive-In on toiminut vuodesta 2014.

Lue enemmän Kuule, minä sävellän -hankkeesta täältä.[end][haitari title=”10.30 Luento: Helppoa sovittamista”]

Pop-biisien sovittaminen pt1-2-tasoisille oppilaille. Opettele hyödyllinen taito, josta pian tulee helppo ja nopea rutiini. Ohjaajana Annika Gummerus-Putkinen.

Pajan tarjoaa Suomen musiikinopettajien liitto – SMOL. [end][haitari title=”11.30 Lounastauko”][end][haitari title=”12.30 Demoluento: Koulu ja musiikkiopisto yhdessä”]

IHMU-koulu. Porolahden peruskoulun musiikkipainotteisten luokkien oppilaat ovat kaikki Itä-Helsingin musiikkiopiston soitto-oppilaita. Mukana on demoesittelyjä soitinryhmätyöskentelystä sekä luentotyyppisesti kerrottuna käytännön opetusjärjestelyistä ja oppilaiden oppimiseen liittyvistä tekijöistä. IHMU[end][haitari title=”13.30 Demoluento: Opi suomea laulaen”]

Opi suomea laulaen – kokemuksia maahanmuuttajille suunnatun musiikinopetuksen merkityksestä kielen oppimisen tukena.

Tällä vuorovaikutteisella ja yleisöä aktivoivalla luennolla pääset tutustumaan erilaisten harjoitteiden kautta Opi suomen kieltä laulaen -pedagogiikkaan, joka on tämän päivän haasteisiin vastaavaa musiikinopetusta maahanmuuttajille ja vieraskielisille. MuM Johanna Lehtinen-Schnabelin kanssa luentoa havainnollistavat Opi suomen kieltä laulaen -lauluryhmä Muuttolintujen laulajat. Mukana myös Annika Kukkonen Helsingin kaupunginorkesterista, joka kertoo kaupunginorkesterin järjestämistä suuren suosion saaneista Opi suomea laulaen -yleisötilaisuuksista maahanmuuttajille keväällä 2017. [end][haitari title=”15.30 Päätösohjelma alalämpiössä”][end]


klo 16-17.30 MUSIIKKIKASVATUS LUOKANOPETTAJIEN KOULUTUKSESSA
Keskustelutilaisuus luokanopettajakoulutusten musiikkikasvatuksen kouluttajille.
Järjestää ArtsEqual-tutkimushanke. Ilmoittautumislinkki lähetetty sähköpostikutsussa.
Lisätietoja: tutkijatohtori Hanna Nikkanen, hanna.nikkanen(at)uniarts.fi