”Odotimme vain jotain musiikkiesitystä. Pienten 1.-3.-luokkalaisten joukossa ilmeni haltioitunutta mukaanmenoa, suuremmat oppilaat kuuntelivat haltioituneena rauhallisemmin päät ja ylävartalo hytkyen musiikin tahdissa. Lasten kommentit alkoivat ’Me oltais tahdottu niitten nimmarit! Ne oli niiiin hyviä!’ Lapset kokivat esityksen kouluvuoden kohokohdaksi.”
”Kun laittoi silmät kiinni, tuntui kuin keijut olisivat tanssineet ympärillä. En ole koskaan nähnyt sen vertaista soittajaa. Oli suuri kunnia saada heidät meidän kouluumme.”
”Jätkät veti homman loistavasti himaan. Setti oli taitavasti rakennettu ja yleisöä osallistava.”
Vuosittain 200 000 – 250 000 nuorta kuulijaa pääsee Konserttikeskuksen välityksellä tutustumaan monimuotoiseen elävään musiikkiin, mikä tuottaa usein sellaisia huippuhetkiä lapsen ja nuoren elämään, joista yllä olevat palautteet kertovat.
Konserttikeskuksen esiintyjät ovat ammattimuusikoita, joiden ohjelmat taiteellinen tuottaja on muokannut kulloisellekin kohderyhmälle sopiviksi. Heidän on valloitettava hyvin erilaisia yleisöjä kiertueillaan kouluissa ja päiväkodeissa ympäri maata. Viime aikojen epävarmuus ja kiristyneet taloudelliset olot näkyvät paikoitellen lisääntyneenä henkisenä pahoinvointina. Sykähdyttävillä elävän musiikin elämyksillä voi tällaisissa tapauksissa olla hyvinkin voimauttava ja yhdistävä vaikutus.
Konserttikeskuksen viime vuotta väritti voimakkaasti kansallissäveltäjämme juhlavuosi, jonka merkeissä toteutui peräti 569 Sibelius-konserttia. Kohta on taas uusi juhlavuosi tulossa Suomen täyttäessä 100 vuotta. Tämä kuluva vuosi ei ole yhdistykselle kuitenkaan mikään välivuosi, sillä siihen tulee sisältymään normaalin konserttitoiminnan lisäksi myös mielenkiintoisia erityishankkeita.
Konserttikeskus järjestää yhteistyössä Kaarinan kulttuuripalveluiden kanssa 9.-11.3. neljännen Korvat kävelylle! –festivaalin, ensi kertaa pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Kaarina on yksi niistä 60:stä Konsertti joka kouluun -toiminnassa mukana olevasta kunnasta, jotka takaavat kaikille peruskoululaisilleen vuosittain yhden Konserttikeskuksen konsertin musiikinlajia vaihdellen.
Festivaalilla on luvassa löytöretkiä musiikin maailmoihin erilaisten koulukonserttien ja työpajojen välityksellä. Esiintyjävieraita tulee Suomen lisäksi myös Belgiasta, Ruotsista ja Virosta. Korvien kävelyttäminen on tällä kerralla osa Blackboard Music Project -hanketta, jossa on mukana 10 Jeunesses Musicales Internationalin jäsenorganisaatiota kahdeksasta maasta. Projekti saa rahoitusta EU:n Luova Eurooppa -rahaston kulttuurin alaohjelmasta.
Tapahtuman yhteydessä jaetaan 10.3. Turun Linnateatterissa järjestyksessään toinen Inkku-palkinto ansioista elävän musiikin välittämisessä lapsille ja nuorille osallistavalla, innostavalla ja kasvatuksellisella tavalla. Perustamallaan palkinnolla Konserttikeskus haluaa samalla kunnioittaa Inkeri ”Inkku” Simola-Isakssonin elämäntyötä. Palkinnon jakaa Soili Perkiö, joka sai sen ihka ensimmäisenä 2014. Soili esiintyy myös seuraavana iltana festivaalin päätöskonsertissa ”Muumiperheen lauluretki”, jossa hän tulkitsee säveltämiään uusia Muumi-lauluja Hannele Huovin teksteihin Eija Ahvon kanssa.
Syyslukukaudella alkanut Musiikkia appseilla -pilottihanke, joka toteutetaan yhteistyössä lasten- ja nuortenkulttuurin läänintaiteilija Marjaana Jarannen kanssa, jatkuu kevätlukukaudella Uudenmaan alueella.
Ensi syksynä Konserttikeskus järjestää yhdessä Kalevalaseuran ja Suomen Kotiseutuliiton kanssa Kotiseudun tarinoita -ohjelmakilpailun, jonka toivotaan tuovan koulukonserttiohjelmistoon uusia korkeatasoisia ja raikkaita, jopa railakkaita ohjelmia kuten edellisessä ohjelmakilpailussa Kilpalaulu Kalevalasta kolme vuotta sitten.
Konserttikeskus on 52-vuotiaana jo hyvin etabloitunut organisaatio, jonka järjestämien konserttien viidesmiljoonas kuulija ei ole enää kovin kaukana tulevaisuudessa, mutta saattaa olla, että “The Times They Are a-Changin”. Valtiovalta on nimittäin ilmaissut haluavansa yhdistellä valtionapua saavia organisaatioita. Vielä ei ole kuitenkaan tietoa siitä, onko jotain jo kaavailtu Konserttikeskuksen tulevaisuuden suhteen. Esimerkkejä on muista Pohjoismaista, sillä sisarjärjestömme Islannissa ja Norjassa ovat paraikaa muuttumassa monitaiteisiksi.
Olemme sattumoisin testaamassa kustannustehokasta toimintamalliamme musiikin ulkopuolella keväällä käynnistyvässä Sirkusta kouluihin -pilottihankkeessa, jossa sirkussisällöt tuodaan Konserttikeskukseen Taiteen edistämiskeskuksen rahoituksella. Tanssinkin puolelta on osoitettu kiinnostusta toimintaamme kohtaan.
Nykyisessä perustoiminnassamme koulujen musiikkikasvatuksen täydentäjänä olisi kuitenkin vielä paljon tehtävää, sillä tavoitamme vain osan maamme lapsista ja nuorista, joilla jokaisella on oikeus korkeatasoiseen elävään, innostavaan ja monipuoliseen musiikkiin.
Kari Vase, Konserttikeskus ry:n toiminnanjohtaja