Musiikkikasvattajat ympäri maailman kokoontuivat viime heinäkuussa Skotlantiin, Glasgow’hun, jossa järjestettiin maailman musiikkikasvatusseura ISME:n (International Society for Music Education) maailmankonferenssi. Kahden vuoden välein järjestettävä konferenssi sisältää valtavasti ohjelmaa: konsertteja, tieteellisiä esitelmiä ja luentoja, workshopeja ja näyttelyitä. Ennen varsinaista konferenssiviikkoa kokoontuivat teemoitellut komissiot omiin seminaareihinsa.
Osallistuin konferenssiin tänä vuonna toista kertaa. Edellisen kerran olin mukana vuonna 2008 Bolognassa, Italiassa. Tuolloin mukanani matkasi matkalaukullinen kanteleita ja pidin workshopin, jossa musiikinopettajat ympäri maailman saivat mahdollisuuden tutustua kansallissoittimeemme.
Tällä kertaa mukanani ei ollut soittimia, mutta sain olla mukana mielenkiintoisessa symposium-keskustelussa. Taideyliopiston Sibelius-Akatemian organisoimassa esityksessä – ”Managing Finnish music education companies for sustainable growth” – toimme tutkijoiden ja yrittäjäkollegoiden kanssa ISME:n tarjontaan harvinaista yrittäjänäkökulmaa.
Maailmankonferenssi on hyvä tilaisuus saada kattava kuva siitä, mitkä asiat ovat tällä hetkellä pinnalla musiikkikasvatuksen kentässä, meillä ja maailmalla. Suomalaisessa musiikkikasvatuskeskustelussa muun muassa Suomen Akatemian rahoittama ArtsEqual-tutkimushanke on korostanut näkyvästi musiikkikasvatuksen tasa-arvoisuuden ja saavutettavuuden näkökulmia. Myös ISME:ssä näitä näkökulmia painotettiin muun muassa konferenssin avauspuheenvuorossa ja esimerkiksi useiden keynote-puhujien luennoissa.
Me suomalaiset olimme vuoden 2016 ISME:ssä komeasti edustettuina. Suomalaisten esityksiä oli ohjelmassa päivittäin. Vaikka kyseessä olikin kansainvälinen tapahtuma, antoi konferenssi hyvän tilaisuuden tavata myös muita suomalaisia musiikkikasvattajia. Arkikiireissä verkostoitumiselle ja keskusteluille ei ole aina aikaa tai tilaisuutta, mutta konferenssiviikon aikana tähän oli hyvä mahdollisuus. Viikon ehdottomasti parasta antia olivatkin kohtaamiset toisten opettajien ja tutkijoiden kanssa. Sovitut tai spontaanit tapaamiset, joissa olimme kaikki yhteisen asian ympärillä.
Konferenssi antaa mahdollisuuden tutustua musiikkikasvatuskenttään laajasti eri näkökulmista. Esimerkiksi opettajille tai muille kentällä toimiville musiikkikasvatuksen ammattilaisille tarjoutuu mahdollisuus tutustua alan tutkimukseen. Konferenssi onkin varmasti erityisen hedelmällinen tieteellistä tutkimusta työn ohella tekeville musiikkikasvattajille, koska viikon aikana on mahdollisuus kuulla sekä uusimmista tutkimuksista että saada vinkkejä ja ideoita käytännön työhön.
ISME-konferenssi järjestetään seuraavan kerran kahden vuoden kuluttua Bakussa, Azerbaidžanissa. Meille suomalaisille konferenssi on helposti saavutettavissa neljän vuoden kuluttua, kun saamme sen järjestettäväksemme Helsinkiin vuonna 2020. Tästä kunniasta Petri Aarnio kertoikin jo edellisessä kuukauden kolumnissa. Visions for Equality –teemalla järjestettävä konferenssi tarjoaa tilaisuuden kertoa maailmalle ArtsEqual-tutkimushankkeen tuloksista. Suomi on jo tälläkin hetkellä monin tavoin tasa-arvon mallimaa ja tämän tutkimushankkeen myötä saamme olla suunnannäyttäjä tasa-arvoisemman taidekasvatuksen tiellä.
Hieman kokemattomana konferenssikävijänä jo pelkkä viikon ohjelma vaikutti hengästyttävältä. Luentojen ja esitysten abstraktikirja muistutti pienen kaupungin puhelinluetteloa. Oli hieman haastavaa löytää tarjonnan joukosta juuri ne mielenkiintoisimmat esitykset. Onneksi konferenssikävijöiden arkea helpottamaan oli tehty mobiilisovellus, jonka avulla ohjelma kulki koko viikon ajan näppärästi mukana.
Vinkit aloittelevalle ISME-konferenssikävijälle:
- – Tutustu ohjelmaan etukäteen
- – Varo tapahtumaähkyä – kaikkea ei ehdi millään. Siispä bongaa omia kiinnostuksen kohteita lähinnä olevat esitykset
- – Kerro tapaamillesi ihmisille rohkeasti kuka olet ja mitä teet – verkostoidu
- – Go with the flow – koskaan ei tiedä, vaikka nurkan takana olisi mielenkiintoisin keskustelu ikinä
Kati Nieminen
Kirjoittaja on Musiikkikoulujen Demo ja Jamkids rehtori sekä ArtsEqual-tutkimushankkeen tutkija Basic Arts Education For All –tutkimusryhmässä.