Tulevaisuuden musiikkiopistotutkimusta

Helena-sali Lappia-talo

Fasilitointi ja kommentit Tuuli Talvitie, FT, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia Hanna Backer Johnsen: Oppilasnäkökulmat musiikkikasvatuksen perspektiivien haastajana? Hanne Närhinsalo: Monenlaiset musiikin hahmotustaitojen opettajat Tuulia Tuovinen:  Näkökulmia lasten osallisuuteen musiikkioppilaitoksissa

Päkinänsärkijä-tanssisatu, Lapin musiikki- ja tanssiopiston oppilaat

Tieva-sali Lappia-talo

Kolme taiteenlajia yhdistää voimansa ja tuo näyttämölle oman Pähkinänsärkijänsä! Lapin musiikki- ja tanssiopiston ja Rovaniemen kuvataidekoulun Pähkinänsärkijä vie Klara-tytön kauniiseen – mutta paikoin jännittäväänkin – seikkailuun, jossa päästään ihastelemaan niin Makeismetsää kuin revontuliakin. Luvassa on iki-ihania Tšaikovskin säveliä unohtamatta uusia sointuja, joita kuullaan Lapin musiikki- ja tanssiopiston musiikin opiskelijoiden tulkitsemina. Lapin musiikki- ja tanssiopiston tanssioppilaat tuovat näyttämölle uusia, juuri heille suunniteltuja koreografiota, joihin tunnelmaa luovat Rovaniemen kuvataidekoululaisten kuvitukset. Koko seikkailun ohjaa onnelliseen loppuun Hannu Friman! Rovaniemen Teatterin Tieva-sali. Liput 30€/20 € https://www.netticket.fi/

MuHa-konsertti, Helena-sali

Helena-sali Lappia-talo

MuHa-konsertti kokoaa Lapin musiikki- ja tanssiopiston klassisen ja rytmimusiikin oppilaat yhteen. Konsertin aikana pääset tutustumaan siihen, mitä kaikkea MuHa-tunneilla voidaankaan tehdä. Muhaopettajina opistossa toimivat Silja Hurtig-Veteläinen, Essi-Noora Hirvelä, Petteri Arvola ja Eero Aakala.

Lastenmusiikkikonsertti – Mirkka & Luis

Tieva-sali Lappia-talo

Mirkka Paajanen, laulu ja viulu – Luis Herrero, laulu, haitari ja basso – Peter Engberg, kielisoittimet – Aarne Riikonen, lyömäsoittimet Mirkka & Luis on lastenmusiikkiyhtye, joka valittiin Lastenmusiikkigaalassa Vuoden tulokkaaksi syksyllä 2019. Yhtyettä on kiitelty korkeatasoisesta musiikista ja tarkkanäköisistä tarinoista, joissa perehdytään lapsia ja nuoria koskettaviin asioihin huumoria ja leikkisyyttä unohtamatta.  Mirkka Paajanen on tehnyt lukuisia lauluja Suomen eturivin artisteille. Konserttien kappaleet on räätälöity lapsia ja nuoria ajatellen, sekä heidän itsensä että heidän opettajiensa ja vanhempiensa kertomien ajatusten pohjalta. Konserttiin osallistuu mukapäivien väen lisäksi lapsiryhmiä lähialueelta! Konsertti järjestetään yhteistyössä Konserttikeskuksen kanssa  

Musiikkiesitys

Lappia-talo Jorma Eton tie 8 A, Rovaniemi, Lappi, Suomi

Lapin yliopiston harjoittelukoulun kuoro, noin 80 oppilasta, esiintyy Lappia-talon ala-aulassa ensimmäisessä kerroksessa. Kuoroa johtaa Paula Nikkilä-Rautajoki.

VI Valtakunnallisten musiikkikasvatuspäivien avaus

Tieva-sali Lappia-talo

Mukaan! -päivien avajaispuheen pitää Rovaniemen kaupunginjohtaja Ulla-Kirsikka Vainio. Tervetuliaissanat lausuvat FiSMEn puheenjohtaja Suvi Saarikallio ja Lapin musiikki- ja tanssiopiston rehtori Kaisa Kuula-Bullat. Lapin musiikki- ja tanssiopiston tanssioppilaat esittävät: Porosteppi, koreografia: Virpi Wirlander-Asplund, säveltäjä: Andrew Lloyd Webber, Variatio musikaalista Song and Dance. Soili Perkiön säveltämän ja Eppu Nuotion sanoittaman ”Tonttuja joo” esittävät vuonna 2023 syntyneet vauvamuskarilaiset ja 6 -vuotiaiden lastentanssiryhmä.

Ääni, keho, tila – taiteet kohtaavat

Tieva-sali Lappia-talo

Helsingin yliopiston kasvatustieteiden professori Lauri Väkevä, Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan dosentti Mirja Hiltunen ja Oulun ammattikorkeakoulun kulttuurialan yksikön tanssin lehtori Petri Kauppinen keskustelevat miten eri taiteet kohtaavat.

Lounas

Lappia-talo Jorma Eton tie 8 A, Rovaniemi, Lappi, Suomi

Lounastauko, ruokaa tarjolla kellariravintola Saivossa. (Huom. lounas tarjolla vain etukäteen lounaslipun lunastaneille.)

Luentokonsertti: Uusien pianomateriaalien esittely, Maiju Roine

Helena-sali Lappia-talo

”Nää kappaleet menee ihan suoraan mun sieluun!” Pianonsoiton lehtori Maiju Roine esittelee Lapin musiikki- ja tanssiopiston piano-oppilaiden kanssa uuden nuottijulkaisunsa Sateenkaaret - 15 pianokappaletta nuorille soittajille (Sulasol, 2022). Oppilaat esittävät konsertissa kaikki vihkon kappaleet, ja säveltäjä kertoo niiden pedagogisista näkökohdista.

STOPP ry syyskokous

Tanssi-sali Kokoustila, Lampelankatu 23 D, Rovaniemi

STOPP ry:n sääntömääräinen syyskokous pidetään torstaina 16.11. klo 13 Lapin musiikki- ja tanssiopiston tiloissa Rovaniemellä sekä Teamsin välityksellä. Virallinen kokouskutsu liitteineen lähetetään jäsenoppilaitosten yhteyshenkilöille viimeistään kahta viikkoa ennen kokousta.

Visio 2030 – Musiikki, koulutus ja hyvinvointi – yhteisellä tiellä?

Tieva-sali Lappia-talo

Sillanrakennusta yli hallinnollisten siilojen Puheenjohtaja Juha Järvinen, Visiosta vaikuttavuuteen 2030! -työryhmä Musiikista merkityksiä ja mahdollisuuksia – musiikkikasvatus ja osallisuuden kokemukset Yliopettaja Laura Huhtinen-Hilden, Metropolia Ammattikorkeakoulu Miten hyvinvointi on läsnä musiikin koulutuksessa? Case Suomalainen Musiikkikampus Koulutuspäällikkö Jarmo Kivelä, Gradia Jyväskylä Viitearkkitehtuurityö taiteen perusopetuksen pedagogisen ja strategisen laatutyön lähtökohtana Opetusneuvos Alma Muukka-Marjovuo, Opetushallitus Musiikin lukiodiplomi valtakunnallisen kehittämistehtävän näkökulmasta Musiikinopettaja Reijo Aittakumpu, Sibelius lukio

Työpaja: Musiikkiteknologiatyöpaja 1., Matti Ruippo, Studio

Studio Lappia-talo

Rakennetaan musiikkivisa. Kahoot!-ympäristö on monille tuttu mutta ei suinkaan ainoa alusta, jolle voidaan rakentaa kysymyssarjoja. Tässä työpajassa opiskellaan Blooket- ja Quizizz-alustojen monipuolista käyttöä ja rakennetaan kummassakin jokin käyttökelpoinen visa. Mieti jo valmiiksi jotain visailtavaa. Työpajassa tarvitaan tietokone tai tabletti.

Työpaja: Tahdistuminen – Eveliina Stolp, Rita Mustonen ja Matias Hämäläinen

Helena-sali Lappia-talo

Kun laulamme, soitamme tai tanssimme yhdessä, tahdistumme toisiimme niin musiikillisesti kuin sosiaalisestikin. Tahdistumisen kokemuksen ytimessä koemme kuulumista, läsnäoloa ja turvaa, mikä tekee meidät näkyväksi paitsi itsellemme, mutta myös muille. Työpajassa koemme ja tarkastelemme tahdistumisen mahdollisuuksia ryhmän toimintana ja pedagogisena työvälineenä. Työpajan vetäjät Eveliina Stolp, Rita Mustonen ja Matias Hämäläinen työskentelevät Jyväskylän yliopistossa Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitoksella, sekä osana Musiikin, mielen, kehon ja aivojen tutkimuksen huippuyksikköä.

Kahvi

Lappia-talo Jorma Eton tie 8 A, Rovaniemi, Lappi, Suomi

KAHVIKONSERTTI klo 15.00-15.30 teatterin aulassa, esiintyjinä Rovala-opiston pop & rock -linjan oppilaat Vesa Norvannon johdolla.

Luento: Musiikkikasvatus muutoksessa – kohti kestävää tulevaisuutta, Heidi Partti ja Marja-Leena Juntunen

Tieva-sali Lappia-talo

Musiikkikasvatuksen professorit Marja-Leena Juntunen ja Heidi Partti tarkastelevat musiikkikasvatusalalla tapahtuvia ajankohtaisia siirtymiä, kehityssuuntia ja käytäntöjen tavoitteita. Millä tavoin musiikkikasvatus voisi olla osa ratkaisua aikamme haasteisiin, kuten ekologisiin kriiseihin? Entä kuinka musiikkikasvatus voi olla luomassa tiloja, jotka tukevat osallisuutta ja joissa on mahdollista rakentaa kestävää hyvinvointia ja ylläpitää luottamusta tulevaan epävarmuuden aikakaudella? Luento perustuu puhujien toimittamaan Musiikkikasvatus muutoksessa -kokoomateokseen, jonka 23 lukua maalaavat kokonaiskuvaa alan ajankohtaisista muutoksista. Luento on teoksen julkistamistilaisuus.

Luento: Keholla johtaen – kohtaamisia taideoppilaitoksen johtamistyössä, Katja Köngäs

Helena-sali Lappia-talo

Keholla johtaen - kohtaamisia taideoppilaitoksen johtamistyössä, Katja Köngäs Luennon aihe pohjautuu työn alla olevaan väitöstutkimukseen, joka käsittelee taiteen perusoppilaitoksissa työskentelevien tanssioppilaitosten rehtoreiden urapolkuja. Artikkeliväitöskirjan kolmannen osatutkimuksen aihe pureutuu johtamistyöhön taiteen perusoppilaitoksissa ja tuo osaltaan esille johtamistyön näkökulmia vähän tutkitusta aiheesta. Katja Köngäs on tanssikoulu Hurja Piruetin perustaja ja taiteellisesta toiminnasta vastaava. Hänellä on yli 20 vuoden kokemus lasten, nuorten ja aikuisten sekä erityisryhmien opettamisesta.

Tutkimusposterit 1

Rovaniemen pääkirjaston Lapponica-sali Jorma Eton tie 6, Rovaniemi

Ajankohtaista tietoa alamme tutkimuksesta: 5min pikaesitelmät ja tutustumista tutkimusten tekijöihin posterinäyttelyssä kierrellen. Torstaina esittelyssä: Siiri Ahtola, Itä-Suomen yliopisto: Luovuus ja teknologia suomalaisessa musiikinopetuksessa. Missä roolissa musiikin luovat tehtävät sekä teknologia ovat musiikinopetuksessa ja kuinka pandemia-aika vaikutti musiikinopetuksen käytänteisiin? Pirkko Paananen, Marja Ervasti & Kaisa Nissi, Oulun yliopisto: Puhalletaan yhteen: Ammattisäveltäjien, yliopiston musiikinopettajakoulutuksen ja musiikkiluokan yhteisöllinen säveltämisprojekti. Sävellyspedagoginen koulutusmalli, jonka tavoitteena oli edistää osallisuutta musiikin luovaan tekijyyteen ja kehittää sävellyspedagogiikkaa. Tua Hakanpää, Marja Ervasti & Pirkko Paananen, Oulun yliopisto: Merkitykselliset äänikokemukset. Opettajaksi opiskelevien musiikkikasvatuksen opintoihin liittyvät opintojaksot, joiden osaamistavoitteena on musiikin merkitys kulttuuriin sidottuna, ajallisesti ja paikallisesti muuntuvana ilmiönä. Ulla Hairo-Lax, Vantaan musiikkiopisto: Värinää varhaiskasvatuksessa - taiteen perusopetusta päiväkodeissa. Hankkeen perusajatuksena oli kehittää pedagogista toimintaa päiväkotikontekstissa. Eeva Siljamäki, Jyväskylän yliopisto: Improvisaatio muutosvoimana kohti turvallisempaa ja yhdenvertaisempaa kouluyhteisöä. Musiikinopetuksen oppimisympäristön kehittäminen saavutettavan musiikillisen kehittymisen, hyvinvoinnin ja kokonaisvaltaisen kasvun, sekä laajemmin sosiaalisen kestävyyden rakentumisen näkökulmasta. Nina Jokela, Katja Sutela, Jussi Jaako & Pietu…

Read more

Minun ääneni -hanke, Maija Halme ja Kaisa Tienvieri

Helena-sali Lappia-talo

Minun ääneni -hanke, Maija Halme ja Kaisa Tienvieri Mielimusiikki kuntouttaa - musiikkipedagogiikan mahdollisuudet ikäihmisten elämässä." Musiikilla on lukuisia hyvinvointivaikutuksia ja sitä voidaan hyödyntää erityisesti muistisairauden ennaltaehkäisyssä ja kuntoutuksen tukena. Pirkanmaalainen Minun ääneni -hanke vie musiikin terveysvaikutusten tutkimustietoa käytäntöön musiikkikuntoutuksen ryhmissä ja koulutuksissa. Minun ääneni -esittelyn aikana  tutustutaan ikäihmisten kuntoutuksessa käytettäviin harjoitteisiin ja toiminnan taustalla vaikuttaviin asioihin hankkeen kuoronjohtajien, Maija Halmeen ja Kaisa Tienvieren johdolla.

Työpaja: LUMOKE-bändityöpaja, Reijo Aittakumpu

Studio Lappia-talo

Reijo Aittakumpu on helsinkiläinen musiikinopettaja ja kuoronjohtaja, joka työskentelee tällä hetkellä Sibelius-lukiossa. Lumoke-bändipedagogiikan työpajassa tutustutaan käytännönläheisesti Lumoke-verkkoalustan materiaaleihin lukioiden yhteismusisointiopetuksen tukena.

Päkinänsärkijä-tanssisatu, Lapin musiikki- ja tanssiopiston oppilaat

Tieva-sali Lappia-talo

Kolme taiteenlajia yhdistää voimansa ja tuo näyttämölle oman Pähkinänsärkijänsä! Lapin musiikki- ja tanssiopiston ja Rovaniemen kuvataidekoulun Pähkinänsärkijä vie Klara-tytön kauniiseen – mutta paikoin jännittäväänkin – seikkailuun, jossa päästään ihastelemaan niin Makeismetsää kuin revontuliakin. Luvassa on iki-ihania Tšaikovskin säveliä unohtamatta uusia sointuja, joita kuullaan Lapin musiikki- ja tanssiopiston musiikin opiskelijoiden tulkitsemina. Lapin musiikki- ja tanssiopiston tanssioppilaat tuovat näyttämölle uusia, juuri heille suunniteltuja koreografiota, joihin tunnelmaa luovat Rovaniemen kuvataidekoululaisten kuvitukset. Koko seikkailun ohjaa onnelliseen loppuun Hannu Friman! Rovaniemen Teatterin Tieva-sali. Liput 30€/20 € https://www.netticket.fi/

Lapin kamariorkesterin konsertti, Korundi

Korudi , Suomi

KAMARISINFONIAKONSERTTI V Focus Fagerlund John Storgårds, johtaja Niek de Groot, kontrabasso Bedřich Smetana: Alkusoitto oopperasta Myyty morsian (sov. kamariorkesterille David Matthews; sovitus e.k.Suomessa) Sebastian Fagerlund: Kontrabassokonsertto Arcantio (KANTAESITYS / WORLD PREMIERE) ~~~~~~~~ T A U K O ~~~~~~~~ Sebastian Fagerlund: Sky II (revidoidun version kantaesitys; world premiere of revised version) Felix Mendelssohn Bartholdy: Alkusoitto musiikista näytelmään Kesäyön unelma (William Shakespeare) (sov. kamariorkesterille David Matthews; sovitus e.k.Suomessa) (Photo: Simon van Boxtel)

Avajaisjamit!

Kellariteatteri Saivo , Suomi

Avajaisjamien rennossa tunnelmassa voit nauttia muiden esityksistä tai tulla oman soittimesi kanssa mukaan! Anniskeluoikeudet. Valomerkki 01.30.

Ilmoittautuminen aulassa

Lappia-talo Jorma Eton tie 8 A, Rovaniemi, Lappi, Suomi

Ilmoittautuminen tapahtumaan. Photo: Elli Alasaari

Koululaiskonsertti, Antti Paalanen

Tieva-sali Lappia-talo

Antti Paalanen (haitari ja laulu), Samuli Volanto (äänitekniikka) Hullu haitari, hullumpi mies, vaiko toisinpäin? Tässä esityksessä otetaan mittaa haitarin palkeen elastisuudesta, lattian kestävyydestä, sekä melun ja örinän voimasta. Lavalla istuskelee haitarinsa kanssa lempeä, mutta äänekäs shamanistinen hahmo, joka takoo jalallaan lattiasta biitit paljetta repien, loihtii ilmoille mieleenpainuvia melodioita sekä laulelee ja kertoilee tarinoita örisevällä mörön äänellään. Kappaleet ovat itsetehtyjä, ja niissä on ripaus pelimannimusiikkia, heavyä, teknoa ja elektroniikkaa. Konserttiin osallistuu mukapäivien väen lisäksi koululaisia lähikouluilta! Konsertti järjestetään yhteistyössä Konserttikeskuksen kanssa.  

Kutsuluento: Leikillisyyden rooli lasten musiikillisen kasvun tukemisessa, Signe Siklander

Tieva-sali Lappia-talo

Tarkastelen puheenvuorossani leikillisyyden ja musiikin yhtymäkohtia lasten ja aikuisten näkökulmasta. Kun tavoitteena on lasten musiikillisen kiinnostuksen, innostuksen ja kokeilunhalun vahvistaminen, niin miten aikuiset ja lasten toimintaympäristöt voivat tukea tätä tavoitetta?  Kysynkin, että millaisia leikillisiä affordansseja voimme tai meidän tulisi tarjota lapsille heidän musiikillisen polkunsa varrella. Puheenvuoro pohjautuu tutkimuksiin, joissa on määritelty leikillisyyttä ja analysoitu sitä kasvattajien pedagogisena osaamisena sekä lasten leikkitoiminnassa. Toivon, että puheenvuoro herättää ajatuksia ja keskustelua musiikkipedagogiikan tutkijoissa, kasvattajissa ja muissa toimijoissa.

Kutsuluento: Paras esiin turvan kokemusta vahvistamalla, Emilia Kujala

Tieva-sali Lappia-talo

Turva on kokemus, ei ajatus. Se on paitsi oppimisen, myös levon, leikin ja luovuuden elinehto. Turvan kokemuksen vahvistaminen kasvatustyössä vaatii taitoa luoda ympärilleen myötätunnon ja autenttisen ylpeyden kulttuuria. Tässä kehollisuus on merkittävässä roolissa. Psykologinen turvallisuus on vastavoima virheiden ja häpeän pelolle sekä suorituskeskeisyydelle. Meistä voi tulla suuria, kun meillä on lupa olla riittävän pieniä.

Lounas

Lappia-talo Jorma Eton tie 8 A, Rovaniemi, Lappi, Suomi

Lounastauko, ruokaa tarjolla kellariravintola Saivossa. (Huom. lounas tarjolla vain etukäteen lounaslipun lunastaneille.)

Kutsuluento: Healthy musical identities and new virtuosities, Raymond MacDonald

Tieva-sali Lappia-talo

Edinburghin yliopiston musiikkipsykologian ja improvisaation professori Raymond MacDonald tarkastelee mistä terve musiikillinen identiteetti muodostuu ja mitä tämä tarkoittaa musiikkikasvatukselle. Healthy musical identities and new virtuosities This paper presents a new framework, New Musical Virtuosities, highlighting the development of healthy musical identities as an aim for music education. Previous accounts of musical virtuosity overemphasize instrumental mastery, and do not incorporate cultural and psychological variables that are crucially important for developing musical skills. The new framework includes social, creative, and technical virtuosities. The paper also proposes that participatory models of research and decolonisation agendas, which include all stakeholders involved in music education, are incorporated into future research. Healthy musical identities, integrating new musical virtuosities, can facilitate musical engagement across the life span. This presentation will also emphasise the importance of improvisation within educational contexts, showing how engaging with improvisation can help develop healthy musical identities. Raymond MacDonald is Professor of Music Psychology…

Read more

Luento: Eri koulutusmuotojen rajapinnalla: tanssin varhaiskasvatuksen merkitys kouluvalmiuden tukemisessa, Satu Posio

Varhaisiän musiikkikasvatusluokka

Tanssin merkitys kouluvalmiuden tukemisessa, Satu Posio. Luennon aihe pohjautuu opinnäytetyöhön (Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu 2023), jossa tarkastellaan tanssin vaikutuksia esikouluikäisten lasten kouluvalmiuden kehittymisessä. Luento valottaa tanssin kiinnittymistä kolmeen kouluvalmiuden yksilöä koskevaan osatekijään – fyysiseen, kognitiiviseen ja sosioemotionaaliseen kompetenssiin – ja tuo esille niitä tanssin keinoja, joilla esikouluikäisten kouluvalmiutta voidaan edistää.

Työpaja: LUMOKE-ukuleletyöpaja, Mika Jämsä, Studio

Studio Lappia-talo

Mika Jämsä on Kaustisen musiikkilukion musiikinopettaja, joka on jo usean vuoden ajan hyödyntänyt ukulelea monipuolisesti musiikinopetuksessa. Lumoke-ukuleletyöpajassa Mika opastaa meitä tuon pienen kielisoittimen saloihin.

Työpaja: MunKuoro-työpaja

Helena-sali Lappia-talo

Tervetuloa MunKuoron kuoropajaan! MunKuoro-toiminnan ”äiti” Mia Makaroff pitää puolen tunnin minikuoroharjoituksen, jossa esitellään tiivistetyssä tahdissa laulu-, kuoro- ja ryhmätaitojen harjoitteita, jotka sopivat alkeiskuorolle, mutta joita voi hyvin soveltaa myös pidemmällä olevissa kuoroissa. Pajan lopuksi Mia esittelee MunKuoro-verkoston aarrearkkua. MunKuoro-toimintaa organisoi Nuorten Kuoroliitto.

Kutsuluento: Musiikki lapsen kehityksen tukena varhaiskasvatuksessa, Tanja Linnavalli

Tieva-sali Lappia-talo

Helsingin yliopiston yliopistolehtori, kognitiotieteen tohtori Tanja Linnavalli kertoo, miten musiikki ja musiikkileikkikoulu vaikuttavat lapsen kehitykseen. Musiikkitoimintaan osallistuminen näyttää tukevan lapsen kehitystä myös muissa kuin musiikkiin liittyvissä taidoissa, ja esityksessä kerrotaan viime vuosina varhaiskasvatusikäisten lasten parissa tehdyistä tutkimuksista, joissa on nähty säännöllisen musiikkitoiminnan vahvistavan mm. lasten kielellisiä taitoja.

Luento: Oppimisen vaikeudet musiikin opiskelussa – teoriaa ja opetuksen keinoja, Johanna Hasu

Helena-sali Lappia-talo

Luennossa käsitellään musiikin oppimisessa ilmeneviä oppimisen vaikeuksia erityisesti instrumenttipedagogiikan näkökulmasta, ryhmäopetusta ja musiikin hahmotusaineiden opetusta unohtamatta. Luento pohjautuu Nuottinuotta -oppaaseen, jossa käydään läpi erilaisia oppimisvaikeuksia ja oppimisen vaikeuksia teoriatasolla ja lukuisin käytännön esimerkein. Punaisena lankana on jokaisen oppilaan yksilöllisyyden huomioiminen. Luento soveltuu sekä taiteen perusopetuksen, vapaan sivistystyön että perusopetuksen ja lukion musiikinopettajille. Johanna Hasu on toiminut yli kaksikymmentä vuotta pianonsoiton opettajana suomalaisissa musiikkioppilaitoksissa. Hänen väitöskirjansa (2017) käsitteli oppimisen vaikeuksia pianonsoiton opiskelussa. Hän on pitänyt koulutuksia erilaisista oppijoista ja oppimisen vaikeuksista musiikkioppilaitosten opettajille eri puolilla Suomea ja luennoi Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Johdatus pedagogiikkaan -luentosarjassa. Tammikuussa 2023 ilmestyi ensimmäinen musiikinoppimisen vaikeuksia käsittelevä KUMMI-opas (Niilo Mäki Instituutti). Syksyllä 2023 häneltä ilmestyy kirja Kaikilla äänillä (Reuna), jossa käsitellään taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaa oppilaslähtöisyyden näkökulmasta.

Työpaja: LUMOKE-ukuleletyöpaja, Mika Jämsä, Studio

Studio Lappia-talo

Mika Jämsä on Kaustisen musiikkilukion musiikinopettaja, joka on jo usean vuoden ajan hyödyntänyt ukulelea monipuolisesti musiikinopetuksessa. Lumoke-ukuleletyöpajassa Mika opastaa meitä tuon pienen kielisoittimen saloihin.

Kahvi

Lappia-talo Jorma Eton tie 8 A, Rovaniemi, Lappi, Suomi

Kahvitauko

Työpaja: Tuo ongelmasi meille – ratkaisemme sen yhdessä! Johanna Hasu

Helena-sali Lappia-talo

Suomalaisilla musiikinopettajilla on valtava tietämys ja kokemus erilaisista haastavista opetustilanteista. Tieto on kuitenkin hajallaan, tallessa jokaisen omassa työkalupakissa. Toisaalta työssä on saattanut tulla vastaan ongelma, johon ei ole ratkaisua. Työpajassa käydään keskustellen läpi arjen opetustyössä vastaan tulleita haasteita ja etsitään kysymyksiin vastauksia yhdessä. Keskustelua luotsaa ja  oman työkalupakkinsa sisällön avaa Johanna Hasu.

Työpaja: Kato, mä osaan! Osallisuutta, onnistumista ja oppimista laulupiirtäen, Minna Lappalainen

Varhaisiän musiikkikasvatusluokka

Laulupiirtäminen® on ilmaisun monia muotoja yhdistelevää musiikillista kuvataideleikkiä, jonka keskiössä piirrokset syntyvät kuin taianomaisesti laulaen ja laulun tukemana. Laulun ja piirtämisen lisäksi menetelmä koukuttaa keskittymään, kommunikoimaan ja toimimaan yhdessä. Laulupiirtämisen osallistava toiminnallinen prosessi sekä yhdessä luotu visuaalinen maailma toimivat innostavana alustana niin leikille ja tarinoinnille kuin myös monenlaiselle oppimiselle. Laulupiirtämisen menetelmää käytetään laajasti mm. varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa ja erityisopetuksessa sekä kuntoutusmenetelmänä mm. puhe-, toiminta- ja musiikkiterapiassa. Menetelmä on innostava työtapa myös varhaisiän musiikkikasvatuksessa. Minna Lappalaisen (menetelmän kehittäjä, lastenmusiikintekijä, musiikkikasvatuskouluttaja) ohjaamassa työpajassa tutustumme laulupiirtämisen perusajatuksiin sekä sukellamme tarinalliseen seikkailuun yhteisellä isolla paperilla laulupiirtäen, leikkien ja liikkuen.

Työpaja: Esa Lamponen: Rytmit repussa

Studio Lappia-talo

Kokonaisvaltaisen musiikkikasvatuksen monipuoliset työtavat; sykkeen ja erilaisten rytmien kokemista leikkien, soittaen, liikkuen. Esa Lamponen on lastentarhaopettaja, musiikin varhaiskasvattaja ja Orff-kouluttaja. Toiminut kouluttajana mm. Opetushallituksen koulutuksissa, päiväkodeissa, kouluissa, Sibelius-Akatemiassa, konservatorioissa ja Avoimessa yliopistossa.

Tutkimusposterit 2

Rovaniemen pääkirjaston Lapponica-sali Jorma Eton tie 6, Rovaniemi

Ajankohtaista tietoa alamme tutkimuksesta: 5min pikaesitelmät ja tutustumista tutkimusten tekijöihin posterinäyttelyssä kierrellen. Perjantaina esittelyssä: Sari Lehmusketo, Lapin yliopisto: "Jokainen ihminen on laulun arvoinen". Varhaiskasvatuksen ammattilaisen laulaminen ja Matkalla laulun iloon -laulukoulutus. Jenni Rinne, Jyväskylän yliopisto: Perheen tuen merkitys lapsen soittoharrastuksessa. Perheiden roolin ja vanhempien tuen merkitys lapsen soittoharrastuksen kannalta suomalaisen taiteen perusopetuksen kontekstissa. Katja Sutela, Oulun yliopisto: ”Seurasimme, miten opettaja soitti iloisena pianoa” Viittomakieliset muistot kuurojen musiikin opetuksesta – puheopetuksesta inkluusioon. Täydentää suomalaisen musiikkikasvatuksen historiakuvaa, joka tähän asti on keskittynyt vain kuulevien musiikinopetukseen. Sini Saarinen, Jyväskylän yliopisto: Luovuuden kokemukset & merkitykset luovan työnohjauksen interventiossa. Tutkimukseni tarkoitus on ymmärtää yksilön luovuuden kokemuksia, ilmentämistä ja merkityksiä luovan työnohjauksen interventiossa. Tavoitteena on tuottaa ajankohtaista tietoa luovuuden toteutumisesta työnohjausprosessissa luovan TTM-menetelmän (Saarinen 2021)avulla, ja ymmärtää kokemuksen vaikutuksia yksilön työhyvinvointiin. (Jenni) Riikka Ahokas, Jyväskylän Yliopisto: Rytmiikan opiskelun vaikutusten tutkimus. Ajankohtaisinta kansainvälistä tutkimusta liittyen musiikillisen rytmin harjoittelun vaikutuksiin

Työpaja: Kato, mä osaan! Osallisuutta, onnistumista ja oppimista laulupiirtäen, Minna Lappalainen

Varhaisiän musiikkikasvatusluokka

Laulupiirtäminen® on ilmaisun monia muotoja yhdistelevää musiikillista kuvataideleikkiä, jonka keskiössä piirrokset syntyvät kuin taianomaisesti laulaen ja laulun tukemana. Laulun ja piirtämisen lisäksi menetelmä koukuttaa keskittymään, kommunikoimaan ja toimimaan yhdessä. Laulupiirtämisen osallistava toiminnallinen prosessi sekä yhdessä luotu visuaalinen maailma toimivat innostavana alustana niin leikille ja tarinoinnille kuin myös monenlaiselle oppimiselle. Laulupiirtämisen menetelmää käytetään laajasti mm. varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa ja erityisopetuksessa sekä kuntoutusmenetelmänä mm. puhe-, toiminta- ja musiikkiterapiassa. Menetelmä on innostava työtapa myös varhaisiän musiikkikasvatuksessa. Minna Lappalaisen (menetelmän kehittäjä, lastenmusiikintekijä, musiikkikasvatuskouluttaja) ohjaamassa työpajassa tutustumme laulupiirtämisen perusajatuksiin sekä sukellamme tarinalliseen seikkailuun yhteisellä isolla paperilla laulupiirtäen, leikkien ja liikkuen.

Työpaja: Esa Lamponen

Studio Lappia-talo

Kokonaisvaltaisen musiikkikasvatuksen monipuoliset työtavat; sykkeen ja erilaisten rytmien kokemista leikkien, soittaen, liikkuen. Esa Lamponen on lastentarhaopettaja, musiikin varhaiskasvattaja ja Orff-kouluttaja. Toiminut kouluttajana mm. Opetushallituksen koulutuksissa, päiväkodeissa, kouluissa, Sibelius-Akatemiassa, konservatorioissa ja Avoimessa yliopistossa.

SML ja STOPP Yhteiskeskustelu

Helena-sali Lappia-talo

SML:n ja STOPP:in yhteinen keskustelutilaisuus liittojen näkymistä.

Hetki itselle ja inspiraatiolle, Rovaniemen kirkko

Rovaniemen kirkko Yliopistonkatu 2, Rovaniemi

Mikä on yhteissoittokantele? Voiko sitä soittaa ilman harjoittelua? Entä jos sitä soittaisi yhdessä urkujen kanssa? Ryhmäkokoa ei rajattu. Vapaa pääsy. Osallistavaan musiikkihetkeen johdattavat kanttori Joona Saraste ja varhaisiän musiikkikasvattaja Sanna Koivuranta-Virtanen

Pikkujoulumusikaali: Kirka – Surun pyyhit silmistäni

Tieva-sali Lappia-talo

Musikaali yhdestä suomalaisen musiikkitaivaan kirkkaimmasta tähdestä. Rovaniemen Teatterin syksyn musikaali tuo näyttämölle suomalaisen musiikkimaailman yhden kirkkaimmista tähdistä: Kirill ”Kirka” Babitzinin! Tämä on tarina nuoresta miehestä, joka haaveili tähteydestä, menestyksestä ja rakkaudesta. Musikaali on kunnianosoitus Kirkan monipuolisuudelle, mutta näyttää hänet ennen kaikkea rock-tähtenä. Kirka lauloi itsensä suomalaisten sydämiin uniikilla äänellään ja karismallaan. Hän oli monipuolinen artisti, faniensa päiväunien kohde, arvostettu laulaja ja paheksuttu rokkari – kaiken tähteyden takana Kirka oli herkkä kollega, veli, poika, aviomies ja ystävä. Poikkeuksellisen energian omaavan Kirkan ura oli erityislaatuinen. Hän aloitti esiintymiset jo pikkupoikana laulaen ja hanuria soittaen. 11-vuotiaana alkoi bändiura ja ensimmäinen iso läpimurto tapahtui 17-vuotiaana. Hänestä tuli nopeasti superjulkkis, jota ympäröivät kirkuvat fanilaumat sekä liian lähelle tulevat paparazzit. Vaikka Kirka nousi hurjalla vauhdilla suomalaisen musiikkitaivaan ikoniksi, pienen Suomen ahtaat musiikkiraamit eivät antaneet Kirkalle mahdollisuutta tehdä sitä musiikkia, jota hän olisi itse eniten halunnut: rock, soul ja blues olivat hänelle sydämen asia. Mutta kaiken musiikin,…

Read more

Resitaalikonsertti, Korundi

Korundi Pe 17.11 klo 19 RESITAALIKONSERTTI IV La Folia Ismo Eskelinen, kitara Luys De Narváez (c.1500-1549) Alonso Mudarra (c.1510-1580) Federico Moreno Torroba (1891-1982) Sebastian Fagerlund (1972-) Timo Alakotila (1959-) Manuel Ponce (1882-1948) (Photo: Felix Broede)