Suomen Musiikkikasvatusseura – FiSME ry
  • Etusivu
  • Toiminta
    • Esittely
    • Jäseneksi
    • Toimintavuosi
    • Tietosuojaseloste
  • Arkisto
    • Ristiinpölytys -lastenmusiikki taiteiden rajapinnoilla
      • Ristiinpölytys –Puheenvuorot
    • Julkilausuma 11/2019
    • Julkilausuma 2021
    • Musiikkikasvatuskirja
    • Mukapäivät 2019
      • Torstai 14.11.2019 MUSIIKKI VAIKUTTAA!
      • Perjantai 15.11.2019 MUSIIKKI KASVATTAA!
      • Lauantai 16.11. 2019 MUSIIKKI YHDISTÄÄ!
      • Mukapäivät 2019 MATERIAALIT
      • Mukapäivät 2019 RAPORTTI
    • Mukapaivat 2017
      • MUs!!KkiA
      • OHJELMA_perjantai
      • OHJELMA_Lauantai
    • Mukapäivät 2015
    • Mukapäivät 2013
    • Musiikki, kasvatus ja lapset 2018
      • Puheenvuorot
    • Viisi musiikkioikeutta
    • Bonnin julistus
    • Soulin Agenda
  • Mukaan!
    • Tapahtumakalenteri
  • Kolumnit
    • Kolumnit 2024
    • Kolumnit 2023
    • Kolumnit 2022
    • Kolumnit 2021
    • Kolumnit 2020
    • Kolumnit 2019
    • Kolumnit 2018
    • Kolumnit 2017
    • Kolumnit 2016
    • Kolumnit 2015
  • ISME
    • ISME:n 34. maailmankonferenssin materiaaleja
  • Yhteystiedot
    • Hallitus
jäseneksi

Puheenvuorot

Kiitokset puheenvuorojen pitäjille ja kaikille, jotka mahdollistivat seminaarin.
Sekä osallistujille, ihmisille jotka välittävät tärkeistä asioista.

PANEELI
Tallenne seminaarin paneelista on linkissä.

MATERIAALI
Katso puheenvuorojen diat henkilöesittelyistä.


Laura Huhtinen-Hildén: Musiikki lapsen maailmassa

Puheenvuoron lähtökohtana on kuvailla sitä maisemaa, jossa musiikki lapsen maailmassa näyttäytyy. Siinä pohditaan musiikin merkityksiä lapsen elämässä, kasvussa ja vuorovaikutusympäristössä. Esityksen tarkoituksena on avata seminaarille laajat näköalat, joissa voimme tarkastella musiikkia, lapsen maailmaa ja lastenmusiikkia erilaisista kuvakulmista.

Laura Huhtinen-Hildén (FT, MuM, musiikkiterapeutti, työnohjaaja) toimii pääainevastaavana, tutkijana, musiikkikasvatuksen lehtorina ja yhteisömuusikkokoulutuksen vastuulehtorina Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Hän on musiikkikasvatuksen lisäksi kiinnostunut taiteen soveltavasta käytöstä ja luovan ryhmätoiminnan mahdollisuuksista sosiaali- ja terveysalojen konteksteissa ja on johtanut useita näihin teemoihin liittyviä tutkimus- ja kehittämishankkeita. Laura on julkaissut artikkeleita ja opetusmateriaalia (mm. Huhtinen-Hildén & Pitt: Taking a learner-centred approach to music education. Pedagogical Pathways. Abingdon: Routledge). Hän toimii aktiivisesti kouluttajana ja asiantuntijana myös kansainvälisissä yhteyksissä sekä on ISMEn varhaisiän musiikkikasvatuksen (ECME)-komission jäsen.

Musiikki, kasvatus ja lapset -seminaarin 20.11.2018 puheenvuoron materiaali:
Laura Huhtinen Hildén: Musiikki lapsen maailmassa


Maisa Krokfors: Lastenlauluista

Maisa Krokforsin puheenvuorossa teemoina ovat:
1. laulut, joita lauletaan lapselle/lapsille
2. laulut, joita lapsiryhmät laulavat
3. lasten omat laulut, siis joko itse keksityt laulut tai lapsen omat variaatiot muiden lauluista
Usein tulee keskustelussa lastenlauluista erimielisyyttä ellei tätä kolmijakoa muisteta.

Maisa Krokfors on varhaisiän musiikinopetuksen uranuurtajia Suomessa. Hänet tunnetaan musiikkileikkikoulun ja lastenlaulujen asiantuntijana. Hän on työskennellyt pedagogina, laulajana, äänitetuotannossa ja kirjoittajana. Pienten lasten musiikkikasvatus ja lasten laulaminen ovat tärkeimmät osa-alueet. Häneltä on julkaistu kirjoja, äänitteitä sekä artikkeleita alan julkaisuissa, viimeisin syksyllä 2017 ilmestyneessä Musiikki varhaiskasvatuksessa -käsikirjassa.

Maisa Krokforsin tunnetuin suomennos on “Tuiki, tuiki tähtönen” lastenlaulusta “Twinkle, twinkle little Star”. Viimeisin oma julkaisu on runokirja Mansikan rönsyjä (2018).


Laura Ruohonen: Sanojen maailmasta

Laura Ruohonen (s. 9.10.1960 Helsingissä) on lastenrunoilija, näytelmäkirjailija ja teatteriohjaaja.


Atso Almila: Säveltaide lapsille

Atso Almila tunnetaan kapellimestarina, säveltäjänä ja kouluttajana. Hän on säveltänyt ja johtanut lastenmusiikkia.


Henna Suomi: Alakoululaisten säveltämisestä

Työskentelin luokanlehtorina Jyväskylän normaalikoululla vuoteen 2016 saakka. Tällä hetkellä viimeistelen väitöskirjaa aiheesta ”Tulevan luokanopettajan musiikillinen kompetenssi”. Musiikkikasvattajana olen kokenut erittäin tärkeäksi luoda kaikille oppilaille mahdollisuuksia oman musiikin tekemiseen. Alakoulussa toteutetut sävellysprojektit ovat osoittaneet, että jokainen oppilas kykenee oman musiikin säveltämiseen huolimatta siitä, onko taustalla musiikillista harrastuneisuutta tai ei. Sävellysprojektit ovatkin tuottaneet oppilaille myönteisiä kokemuksia ja merkityksiä monella tavalla.

Musiikki, kasvatus ja lapset -seminaarin 20.11.2018 puheenvuoron materiaali:
Henna Suomi: Alakoululaisten säveltämisestä


Analía Capponi-Savolainen: Maahanmuuttajalasten laulamisesta

Argentiinalaissyntyinen sopraano Analía Capponi-Savolainen on tohtorikoulutettava ja ArtsEqual-tutkija.

Musiikki, kasvatus ja lapset -seminaarin 20.11.2018 puheenvuoron materiaali:
Analía Capponi-Savolainen: Maahanmuuttajalasten laulamisesta


  • Puheenvuorot

YHDISTYS

Suomen musiikkikasvatusseura FiSME ry on toiminut Suomessa vuodesta 1992 asti kansainvälisen musiikkikasvattajien järjestön (ISME) edustajana.

Yhteystiedot

Suomen musiikkikasvatusseura – FiSME ry

Vallerinkatu 21 a 5
33270 Tampere
+358(0)44-3448525
musiikkikasvatus@gmail.com

Uusimmat Artikkelit

Yhdessä rakentuva ääni – ajatuksia puheenjohtajuuden päättyessä5.5.2025
Näytteilleasettajaksi Mukaan! -päiville Kuopioon?24.4.2025

Apua ja ohjeita

  • Jäsenyys
  • Toiminta
  • Yhteystiedot
  • Hallitus
© Suomen Musiikkikasvatusseura ry – FiSME ♥ Kaikki oikeudet pidätetään Tietosuojaseloste