Julkaistu 20.5.2019
Syksyllä 2016 sain iloisia uutisia – minut oli valittu Hampurin Elbphilharmonie-konserttitaloon musiikkipedagogiksi. Aloitin työni kaksi kuukautta ennen talon virallisia avajaisia – samana päivänä kun talo luovutettiin rakennuttajalta meidän käyttöömme.
Elbphilharmonie on konserttitalona hyvin poikkeuksellinen. Se sijaitsee Elbe-joen rannalla ja on rakennettu vanhan satamavaraston päälle, jossa aikanaan säilytettiin mm. kahvia, teetä ja kaakaota. Sveitsiläisen arkkitehtitoimiston Herzog & de Meuron suunnitelmien mukaan vanhaan tiilisokkeliin yhdistettiin moderni lasirakennelma. Korkeutta rakennuksella on 110 metriä ja siitä tulikin välittömästi valmistumisen jälkeen Hampurin tärkein maamerkki.
Elbphilharmonie ei ole pelkästään konserttitalo, vaan se kätkee sisäänsä kahden konserttisalin lisäksi hotellin, yksityisasuntoja, ravintoloita, parkkihallin sekä kaikille avoimen näköalatasanteen. Rakennuksen valtavasta kiinnostuksesta kertovat kävijämäärät: reilun kahden vuoden aikana Elbphilharmonien näköalatasanteella on vieraillut jo n. 10 miljoonaa kävijää. Konserttisalien akustiikka on japanilaisen Yasuhisa Toyotan käsialaa, kuten Helsingin musiikkitalossakin, ja Elbphilharmonien iso konserttisali muistuttaakin mielestäni musiikkitalon konserttisalia.
Työskentelen itse talon Education-osastolla, joka on poikkeuksellisen suuri Saksan mittasuhteessakin. Meitä on tiimissä yli 20 henkeä, ja tuotamme ohjelmaa 0-100 -vuotiaille – tarkoituksena on siis tavoittaa kaiken ikäiset musiikista kiinnostuneet. Osaston ohjelmaan kuuluu mm. suuri määrä lapsille ja nuorille suunnattuja konsertteja, tarjoamme myös mahdollisuuden soittaa eri tasoisissa amatööriorkestereissa, ja lisäksi tarjolla on monenlaisia kaupunginosissa toteutettavia projekteja. Vuosittain järjestetään myös yhdestä kahteen koko konserttitalon täyttävää suurprojektia.
Education-osastoon kuuluu lisäksi erityinen Soitinmaailma (Instrumentenwelt), jonka puitteissa tarjoamme suuren määrän työpajoja eri ikäisille kävijöille. Meillä on yli 500 soitinta ja neljä työskentelytilaa käytössämme ja tarjoamme säännöllisesti n. 15 erilaista työpajaa. Oma työnkuvani on yhdessä kollegojeni kanssa näiden työpajojen suunnittelu ja toteutus. Teen itse töitä erityisesti koululuokkien kanssa. Kouluvuoden aikana meillä on lähes joka päivä 3-4 koululuokkaa kursseillamme.
Suosituin työpajamme on Klassiko Orchesterinstrumente, jossa osallistujat pääsevät kokeilemaan klassisen sinfoniaorkesterin soittimia. Soittimet on jaettu kahteen huoneeseen: ensimmäisessä huoneessa on kokeiltavana puhallinsoittimia tuubasta oboeen ja trumpetista kontrafagottiin, ja toisesta huoneesta löytyvät jousisoittimet, harppu sekä paljon erilaisia lyömäsoittimia. Kokeilun lomassa on tavoitteena myös musisoida yhdessä – pienten improvisaatioleikkien avulla puhallin- ja jousiorkesteri on valmiina musisoimaan parissa minuutissa.
Kursseillamme pääsee myös soittamaan erilaisia perkussiosoittimia ympäri maailmaa intialaisista tabla-rummuista arabialaisiin darbuka-rumpuihin – soitinvalikoimasta löytyy jopa kokonainen Gamelan-orkesteri. Lisäksi meillä on suuri määrä musiikkiterapiakäyttöön suunniteltuja soittimia, joiden avulla voidaan aktivoida kuuloaistin lisäksi myös muita aisteja. Sävellyskursseilla osallistujat pääsevät toteuttamaan omia sävellysideoitaan arkipäiväisten esineiden avulla, ja Klangsafari-kurssilla osallistujilla on käytössään iPadit, joilla toteutamme pienen musiikkivideon konserttitalon äänimaisemasta.
Kuluneiden kahden ja puolen vuoden aikana olen oppinut paljon: ensinnäkin olen oppinut saksan kieltä niin, että pystyn sekä opettamaan että käymään ammatillisia keskusteluja kollegoiden ja yhteistyötahojen kanssa. Olen myös oppinut samaan äänen ulos jokaisesta soittimesta, olipa sitten kyseessä fagotti, alppitorvi, bassoklarinetti tai harppu. Työhömme kuuluu myös soitinten huolto, joten vaskipuhaltimien venttiilien öljyäminen tai harpun kielien vaihtaminen on tullut tutuksi. Olen ehtinyt opettaa näiden reilun parin vuoden aikana tuhansia hampurilaisia koululaisia ja tavannut satoja luokan- ja musiikinopettajia. Vaikka meillä samat työpajat pyörivätkin viikosta toiseen, on jokainen kurssi erilainen – samanlaisia päiviä ei tässä työssä ole! Palkitsevinta työssä ovat ne iloiset ja onnelliset kasvot, kun uusi lempisoitin on löytynyt, tai kun koko ryhmä on ylpeä luokan sävellystuotoksesta.
Työ- ja vapaa-aika sekoittuvat mukavalla tavalla, kun kesken työpäivän voi siirtyä konserttisaliin kuuntelemaan kenraaliharjoitusta, tai työpäivän jälkeen jäädä kuuntelemaan huippuluokan konsertteja.
Tervetuloa Hampuriin ja Elbphilharmonieen!
Terhi Romu
MuM, musiikkipedagogi
Tutustu Elbphilharmonie-konserttitaloon ja ohjelmistoon: