Ajankohtaista tietoa alamme tutkimuksesta: 5min pikaesitelmät ja tutustumista tutkimusten tekijöihin posterinäyttelyssä kierrellen.
Torstaina esittelyssä:
Siiri Ahtola, Itä-Suomen yliopisto: Luovuus ja teknologia suomalaisessa
musiikinopetuksessa. Missä roolissa musiikin luovat tehtävät sekä teknologia ovat
musiikinopetuksessa ja kuinka pandemia-aika vaikutti musiikinopetuksen käytänteisiin?
Pirkko Paananen, Marja Ervasti & Kaisa Nissi, Oulun yliopisto: Puhalletaan yhteen:
Ammattisäveltäjien, yliopiston musiikinopettajakoulutuksen ja musiikkiluokan
yhteisöllinen säveltämisprojekti. Sävellyspedagoginen koulutusmalli, jonka tavoitteena oli
edistää osallisuutta musiikin luovaan tekijyyteen ja kehittää sävellyspedagogiikkaa.
Tua Hakanpää, Marja Ervasti & Pirkko Paananen, Oulun yliopisto: Merkitykselliset
äänikokemukset. Opettajaksi opiskelevien musiikkikasvatuksen opintoihin liittyvät
opintojaksot, joiden osaamistavoitteena on musiikin merkitys kulttuuriin sidottuna, ajallisesti
ja paikallisesti muuntuvana ilmiönä.
Ulla Hairo-Lax, Vantaan musiikkiopisto: Värinää varhaiskasvatuksessa – taiteen
perusopetusta päiväkodeissa. Hankkeen perusajatuksena oli kehittää pedagogista
toimintaa päiväkotikontekstissa.
Eeva Siljamäki, Jyväskylän yliopisto: Improvisaatio muutosvoimana kohti turvallisempaa
ja yhdenvertaisempaa kouluyhteisöä. Musiikinopetuksen oppimisympäristön kehittäminen
saavutettavan musiikillisen kehittymisen, hyvinvoinnin ja kokonaisvaltaisen kasvun, sekä
laajemmin sosiaalisen kestävyyden rakentumisen näkökulmasta.
Nina Jokela, Katja Sutela, Jussi Jaako & Pietu Halonen, Oulun yliopisto:
Musiikkikasvatuksen opetussuunnitelman työelämävastaavuus Oulun yliopistossa.
Oulun musiikkikasvatuksen koulutusohjelmasta valmistuneiden musiikinopettajien
kokemuksia opetussuunnitelman työelämävastaavuudesta.