Ilmoittautuminen aulassa
Lappia-talo Jorma Eton tie 8 A, RovaniemiIlmoittautuminen tapahtumaan. Photo: Elli Alasaari
Ilmoittautuminen tapahtumaan. Photo: Elli Alasaari
Antti Paalanen (haitari ja laulu), Samuli Volanto (äänitekniikka) Hullu haitari, hullumpi mies, vaiko toisinpäin? Tässä esityksessä otetaan mittaa haitarin palkeen elastisuudesta, lattian kestävyydestä, sekä melun ja örinän voimasta. Lavalla istuskelee haitarinsa kanssa lempeä, mutta äänekäs shamanistinen hahmo, joka takoo jalallaan lattiasta biitit paljetta repien, loihtii ilmoille mieleenpainuvia melodioita sekä laulelee ja kertoilee tarinoita örisevällä mörön äänellään. Kappaleet ovat itsetehtyjä, ja niissä on ripaus pelimannimusiikkia, heavyä, teknoa ja elektroniikkaa. Konserttiin osallistuu mukapäivien väen lisäksi koululaisia lähikouluilta! Konsertti järjestetään yhteistyössä Konserttikeskuksen kanssa.
Tutustumme uusiin lasten virsiin laulaen, leikkien ja soittaen.
Tarkastelen puheenvuorossani leikillisyyden ja musiikin yhtymäkohtia lasten ja aikuisten näkökulmasta. Kun tavoitteena on lasten musiikillisen kiinnostuksen, innostuksen ja kokeilunhalun vahvistaminen, niin miten aikuiset ja lasten toimintaympäristöt voivat tukea tätä tavoitetta? Kysynkin, että millaisia leikillisiä affordansseja voimme tai meidän tulisi tarjota lapsille heidän musiikillisen polkunsa varrella. Puheenvuoro pohjautuu tutkimuksiin, joissa on määritelty leikillisyyttä ja analysoitu sitä kasvattajien pedagogisena osaamisena sekä lasten leikkitoiminnassa. Toivon, että puheenvuoro herättää ajatuksia ja keskustelua musiikkipedagogiikan tutkijoissa, kasvattajissa ja muissa toimijoissa.
Turva on kokemus, ei ajatus. Se on paitsi oppimisen, myös levon, leikin ja luovuuden elinehto. Turvan kokemuksen vahvistaminen kasvatustyössä vaatii taitoa luoda ympärilleen myötätunnon ja autenttisen ylpeyden kulttuuria. Tässä kehollisuus on merkittävässä roolissa. Psykologinen turvallisuus on vastavoima virheiden ja häpeän pelolle sekä suorituskeskeisyydelle. Meistä voi tulla suuria, kun meillä on lupa olla riittävän pieniä.
Lounastauko, ruokaa tarjolla kellariravintola Saivossa. (Huom. lounas tarjolla vain etukäteen lounaslipun lunastaneille.)
Monipuolista lounasmusiikkia meille tarjoavat Rovaniemen musiikki- ja tanssioppilaitoksen oppilaat.
Edinburghin yliopiston musiikkipsykologian ja improvisaation professori Raymond MacDonald tarkastelee mistä terve musiikillinen identiteetti muodostuu ja mitä tämä tarkoittaa musiikkikasvatukselle. Healthy musical identities and new virtuosities This paper presents a new framework, New Musical Virtuosities, highlighting the development of healthy musical identities as an aim for music education. Previous accounts of musical virtuosity overemphasize instrumental mastery, and do not incorporate cultural and psychological variables that are crucially important for developing musical skills. The new framework includes social, creative, and technical virtuosities. The paper also proposes that participatory models of research and decolonisation agendas, which include all stakeholders involved in music education, are incorporated into future research. Healthy musical identities, integrating new musical virtuosities, can facilitate musical engagement across the life span. This presentation will also emphasise the importance of improvisation within educational contexts, showing how engaging with improvisation can help develop healthy musical identities. Raymond MacDonald is Professor of Music Psychology…
Tanssin merkitys kouluvalmiuden tukemisessa, Satu Posio. Luennon aihe pohjautuu opinnäytetyöhön (Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu 2023), jossa tarkastellaan tanssin vaikutuksia esikouluikäisten lasten kouluvalmiuden kehittymisessä. Luento valottaa tanssin kiinnittymistä kolmeen kouluvalmiuden yksilöä koskevaan osatekijään – fyysiseen, kognitiiviseen ja sosioemotionaaliseen kompetenssiin – ja tuo esille niitä tanssin keinoja, joilla esikouluikäisten kouluvalmiutta voidaan edistää.
Mika Jämsä on Kaustisen musiikkilukion musiikinopettaja, joka on jo usean vuoden ajan hyödyntänyt ukulelea monipuolisesti musiikinopetuksessa. Lumoke-ukuleletyöpajassa Mika opastaa meitä tuon pienen kielisoittimen saloihin.
Tervetuloa MunKuoron kuoropajaan! MunKuoro-toiminnan ”äiti” Mia Makaroff pitää puolen tunnin minikuoroharjoituksen, jossa esitellään tiivistetyssä tahdissa laulu-, kuoro- ja ryhmätaitojen harjoitteita, jotka sopivat alkeiskuorolle, mutta joita voi hyvin soveltaa myös pidemmällä olevissa kuoroissa. Pajan lopuksi Mia esittelee MunKuoro-verkoston aarrearkkua. MunKuoro-toimintaa organisoi Nuorten Kuoroliitto.
Helsingin yliopiston yliopistolehtori, kognitiotieteen tohtori Tanja Linnavalli kertoo, miten musiikki ja musiikkileikkikoulu vaikuttavat lapsen kehitykseen. Musiikkitoimintaan osallistuminen näyttää tukevan lapsen kehitystä myös muissa kuin musiikkiin liittyvissä taidoissa, ja esityksessä kerrotaan viime vuosina varhaiskasvatusikäisten lasten parissa tehdyistä tutkimuksista, joissa on nähty säännöllisen musiikkitoiminnan vahvistavan mm. lasten kielellisiä taitoja.
Luennossa käsitellään musiikin oppimisessa ilmeneviä oppimisen vaikeuksia erityisesti instrumenttipedagogiikan näkökulmasta, ryhmäopetusta ja musiikin hahmotusaineiden opetusta unohtamatta. Luento pohjautuu Nuottinuotta -oppaaseen, jossa käydään läpi erilaisia oppimisvaikeuksia ja oppimisen vaikeuksia teoriatasolla ja lukuisin käytännön esimerkein. Punaisena lankana on jokaisen oppilaan yksilöllisyyden huomioiminen. Luento soveltuu sekä taiteen perusopetuksen, vapaan sivistystyön että perusopetuksen ja lukion musiikinopettajille. Johanna Hasu on toiminut yli kaksikymmentä vuotta pianonsoiton opettajana suomalaisissa musiikkioppilaitoksissa. Hänen väitöskirjansa (2017) käsitteli oppimisen vaikeuksia pianonsoiton opiskelussa. Hän on pitänyt koulutuksia erilaisista oppijoista ja oppimisen vaikeuksista musiikkioppilaitosten opettajille eri puolilla Suomea ja luennoi Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Johdatus pedagogiikkaan -luentosarjassa. Tammikuussa 2023 ilmestyi ensimmäinen musiikinoppimisen vaikeuksia käsittelevä KUMMI-opas (Niilo Mäki Instituutti). Syksyllä 2023 häneltä ilmestyy kirja Kaikilla äänillä (Reuna), jossa käsitellään taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaa oppilaslähtöisyyden näkökulmasta.
Mika Jämsä on Kaustisen musiikkilukion musiikinopettaja, joka on jo usean vuoden ajan hyödyntänyt ukulelea monipuolisesti musiikinopetuksessa. Lumoke-ukuleletyöpajassa Mika opastaa meitä tuon pienen kielisoittimen saloihin.
Kahvitauko
Suomalaisilla musiikinopettajilla on valtava tietämys ja kokemus erilaisista haastavista opetustilanteista. Tieto on kuitenkin hajallaan, tallessa jokaisen omassa työkalupakissa. Toisaalta työssä on saattanut tulla vastaan ongelma, johon ei ole ratkaisua. Työpajassa käydään keskustellen läpi arjen opetustyössä vastaan tulleita haasteita ja etsitään kysymyksiin vastauksia yhdessä. Keskustelua luotsaa ja oman työkalupakkinsa sisällön avaa Johanna Hasu.
Laulupiirtäminen® on ilmaisun monia muotoja yhdistelevää musiikillista kuvataideleikkiä, jonka keskiössä piirrokset syntyvät kuin taianomaisesti laulaen ja laulun tukemana. Laulun ja piirtämisen lisäksi menetelmä koukuttaa keskittymään, kommunikoimaan ja toimimaan yhdessä. Laulupiirtämisen osallistava toiminnallinen prosessi sekä yhdessä luotu visuaalinen maailma toimivat innostavana alustana niin leikille ja tarinoinnille kuin myös monenlaiselle oppimiselle. Laulupiirtämisen menetelmää käytetään laajasti mm. varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa ja erityisopetuksessa sekä kuntoutusmenetelmänä mm. puhe-, toiminta- ja musiikkiterapiassa. Menetelmä on innostava työtapa myös varhaisiän musiikkikasvatuksessa. Minna Lappalaisen (menetelmän kehittäjä, lastenmusiikintekijä, musiikkikasvatuskouluttaja) ohjaamassa työpajassa tutustumme laulupiirtämisen perusajatuksiin sekä sukellamme tarinalliseen seikkailuun yhteisellä isolla paperilla laulupiirtäen, leikkien ja liikkuen.
Kokonaisvaltaisen musiikkikasvatuksen monipuoliset työtavat; sykkeen ja erilaisten rytmien kokemista leikkien, soittaen, liikkuen. Esa Lamponen on lastentarhaopettaja, musiikin varhaiskasvattaja ja Orff-kouluttaja. Toiminut kouluttajana mm. Opetushallituksen koulutuksissa, päiväkodeissa, kouluissa, Sibelius-Akatemiassa, konservatorioissa ja Avoimessa yliopistossa.
Ajankohtaista tietoa alamme tutkimuksesta: 5min pikaesitelmät ja tutustumista tutkimusten tekijöihin posterinäyttelyssä kierrellen. Perjantaina esittelyssä: Sari Lehmusketo, Lapin yliopisto: "Jokainen ihminen on laulun arvoinen". Varhaiskasvatuksen ammattilaisen laulaminen ja Matkalla laulun iloon -laulukoulutus. Jenni Rinne, Jyväskylän yliopisto: Perheen tuen merkitys lapsen soittoharrastuksessa. Perheiden roolin ja vanhempien tuen merkitys lapsen soittoharrastuksen kannalta suomalaisen taiteen perusopetuksen kontekstissa. Katja Sutela, Oulun yliopisto: ”Seurasimme, miten opettaja soitti iloisena pianoa” Viittomakieliset muistot kuurojen musiikin opetuksesta – puheopetuksesta inkluusioon. Täydentää suomalaisen musiikkikasvatuksen historiakuvaa, joka tähän asti on keskittynyt vain kuulevien musiikinopetukseen. Sini Saarinen, Jyväskylän yliopisto: Luovuuden kokemukset & merkitykset luovan työnohjauksen interventiossa. Tutkimukseni tarkoitus on ymmärtää yksilön luovuuden kokemuksia, ilmentämistä ja merkityksiä luovan työnohjauksen interventiossa. Tavoitteena on tuottaa ajankohtaista tietoa luovuuden toteutumisesta työnohjausprosessissa luovan TTM-menetelmän (Saarinen 2021)avulla, ja ymmärtää kokemuksen vaikutuksia yksilön työhyvinvointiin. (Jenni) Riikka Ahokas, Jyväskylän Yliopisto: Rytmiikan opiskelun vaikutusten tutkimus. Ajankohtaisinta kansainvälistä tutkimusta liittyen musiikillisen rytmin harjoittelun vaikutuksiin
Laulupiirtäminen® on ilmaisun monia muotoja yhdistelevää musiikillista kuvataideleikkiä, jonka keskiössä piirrokset syntyvät kuin taianomaisesti laulaen ja laulun tukemana. Laulun ja piirtämisen lisäksi menetelmä koukuttaa keskittymään, kommunikoimaan ja toimimaan yhdessä. Laulupiirtämisen osallistava toiminnallinen prosessi sekä yhdessä luotu visuaalinen maailma toimivat innostavana alustana niin leikille ja tarinoinnille kuin myös monenlaiselle oppimiselle. Laulupiirtämisen menetelmää käytetään laajasti mm. varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa ja erityisopetuksessa sekä kuntoutusmenetelmänä mm. puhe-, toiminta- ja musiikkiterapiassa. Menetelmä on innostava työtapa myös varhaisiän musiikkikasvatuksessa. Minna Lappalaisen (menetelmän kehittäjä, lastenmusiikintekijä, musiikkikasvatuskouluttaja) ohjaamassa työpajassa tutustumme laulupiirtämisen perusajatuksiin sekä sukellamme tarinalliseen seikkailuun yhteisellä isolla paperilla laulupiirtäen, leikkien ja liikkuen.
Kokonaisvaltaisen musiikkikasvatuksen monipuoliset työtavat; sykkeen ja erilaisten rytmien kokemista leikkien, soittaen, liikkuen. Esa Lamponen on lastentarhaopettaja, musiikin varhaiskasvattaja ja Orff-kouluttaja. Toiminut kouluttajana mm. Opetushallituksen koulutuksissa, päiväkodeissa, kouluissa, Sibelius-Akatemiassa, konservatorioissa ja Avoimessa yliopistossa.
SML:n ja STOPP:in yhteinen keskustelutilaisuus liittojen näkymistä.
Mikä on yhteissoittokantele? Voiko sitä soittaa ilman harjoittelua? Entä jos sitä soittaisi yhdessä urkujen kanssa? Ryhmäkokoa ei rajattu. Vapaa pääsy. Osallistavaan musiikkihetkeen johdattavat kanttori Joona Saraste ja varhaisiän musiikkikasvattaja Sanna Koivuranta-Virtanen
Musikaali yhdestä suomalaisen musiikkitaivaan kirkkaimmasta tähdestä. Rovaniemen Teatterin syksyn musikaali tuo näyttämölle suomalaisen musiikkimaailman yhden kirkkaimmista tähdistä: Kirill ”Kirka” Babitzinin! Tämä on tarina nuoresta miehestä, joka haaveili tähteydestä, menestyksestä ja rakkaudesta. Musikaali on kunnianosoitus Kirkan monipuolisuudelle, mutta näyttää hänet ennen kaikkea rock-tähtenä. Kirka lauloi itsensä suomalaisten sydämiin uniikilla äänellään ja karismallaan. Hän oli monipuolinen artisti, faniensa päiväunien kohde, arvostettu laulaja ja paheksuttu rokkari – kaiken tähteyden takana Kirka oli herkkä kollega, veli, poika, aviomies ja ystävä. Poikkeuksellisen energian omaavan Kirkan ura oli erityislaatuinen. Hän aloitti esiintymiset jo pikkupoikana laulaen ja hanuria soittaen. 11-vuotiaana alkoi bändiura ja ensimmäinen iso läpimurto tapahtui 17-vuotiaana. Hänestä tuli nopeasti superjulkkis, jota ympäröivät kirkuvat fanilaumat sekä liian lähelle tulevat paparazzit. Vaikka Kirka nousi hurjalla vauhdilla suomalaisen musiikkitaivaan ikoniksi, pienen Suomen ahtaat musiikkiraamit eivät antaneet Kirkalle mahdollisuutta tehdä sitä musiikkia, jota hän olisi itse eniten halunnut: rock, soul ja blues olivat hänelle sydämen asia. Mutta kaiken musiikin,…
Korundi Pe 17.11 klo 19 RESITAALIKONSERTTI IV La Folia Ismo Eskelinen, kitara Luys De Narváez (c.1500-1549) Alonso Mudarra (c.1510-1580) Federico Moreno Torroba (1891-1982) Sebastian Fagerlund (1972-) Timo Alakotila (1959-) Manuel Ponce (1882-1948) (Photo: Felix Broede)