FiSMEN kolumni: Orkesterien yleisötyö kulttuurihyvinvoinnin edistämisen foorumina

FiSMEN kolumni: Orkesterien yleisötyö kulttuurihyvinvoinnin edistämisen foorumina

Orkesterien yleisötyö kulttuurihyvinvoinnin edistämisen foorumina

Sanna Kivijärvi & Laura Huhtinen-Hildén

 

Uusia avauksia kulttuurisen hyvinvoinnin edistämiseen

Kulttuurihyvinvointia edistävän yleisötyön merkitys on korostunut viime vuosina osana

orkesterien yhteiskunnallista tehtävää. Orkesterien yleisötyö ei enää keskity pelkästään uusien

yleisöjen houkuttelemiseen konserttisaleihin, vaan ulottuu monipuolisiin yhteisöllisiin

kohtaamisiin, jotka voivat tapahtua esimerkiksi kouluissa, sairaaloissa, hoivakodeissa ja muissa ei-

perinteisissä ympäristöissä. Näissä konteksteissa korostuvat muusikoiden kyky kuunnella,

kohdata ja muovata musiikillisia kokemuksia osallistujien lähtökohtien ja kiinnostusten

mukaisesti. Tavoitteena on luoda merkityksellisiä taidekokemuksia, jotka edistävät sekä yksilöllistä

että yhteisöllistä hyvinvointia. Näiden tavoitteiden saavuttaminen vaatii muusikoilta uudenlaista

osaamista, kuten pedagogisia valmiuksia ja kykyä erilaisten ihmisten ja ihmisryhmien

kohtaamiseen (Sutela, 2022). Tämän lisäksi muusikoiden tulee osata hyödyntää pedagogiikkaan ja

oppimiseen liittyvää tutkimustietoa käytännössä sekä soveltaa taiteellispedagogista osaamistaan

joustavasti erilaisissa tilanteissa. Kulttuurihyvinvointia edistävä yleisötyö vaatii siis muusikoilta

uudenlaisia taitoja ja lähestymistapoja, mikä näkyy myös muuttuneissa ammatillisissa

vaatimuksissa orkesterityössä (ks. Huhtinen-Hildén, 2023).

Monialaista osaamista orkesterimuusikoille

Muusikoiden ammatillisen osaamisen kehittämistarpeisiin vastatakseen Metropolia

Ammattikorkeakoulu koordinoi kehittämis- ja tutkimushankkeen Opetushallituksen alaisuudessa

toimivan Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden keskuksen rahoittamana. Vuosina 2023–2024

järjestetyn Kohtaamisia musiikin maailmassa -projektin keskeisenä tavoitteena oli vahvistaa

muusikoiden yleisötyöhön liittyvää pedagogista, vuorovaikutuksellista ja

ryhmätyöskentelyosaamista. Hankkeessa tarkasteltiin täydennyskoulutuksen ja tutkimuksen kautta

yhteisöllisten, jaettujen musiikillisten tilojen luomista, joiden avulla voidaan edistää sekä

yksilöllistä että kulttuurista hyvinvointia. (Kivijärvi, 2024.) Orkesterimuusikoille suunnatussa

täydennyskoulutuksessa käsiteltiin muun muassa ryhmädynamiikan ymmärtämistä, ja toteutettiin

empatiaa korostavia harjoituksia sekä käytännön lähestymistapoja erilaisten yleisöjen kanssa

työskentelyyn (vrt. Sawyer, 2011).

 

Hankkeessa toteutettu toiminta osoittaa, että laaja-alaista osaamista on mahdollista saavuttaa ja

kehittää orkestereissa suunnitelmallisella koulutuksella ja kansainvälisellä yhteistyöllä:

täydennyskoulutuksen ja tutkimustoiminnan lisäksi hankkeessa verkostoiduttiin alan

kansainvälisten edelläkävijäorganisaatioiden kanssa kuten Trinity Laban Conservatoire of Music

and Dance, Royal Academy of Music London, ShareMusic and Performing Arts (Malmö) ja

Royal College of Music (Tukholma). Tulevaisuudessa kehitystyötä jatketaan ja hankkeessa

muodostettua verkostoa ylläpidetään Kulttuurihyvinvoinnin tutkimuksen ja koulutuksen

osaamiskeskittymä CuWeRE:n kautta erityisesti koulutus- ja hankeyhteistyövalmistelujen

muodossa. Yleisötyön tematiikka on myös osa CuWeRE:n järjestämiä tapahtumia, kuten

vuosittaista Mahdollisuuksien maisemia -tapahtumaa Metropolia Ammattikorkeakoulussa.

Orkesterien yleisötyö osana kulttuurihyvinvoinnin ekosysteemiä

Yleisötyö ei ole lisätoiminto, vaan se voi toimia strategisena elementtinä, joka vahvistaa orkesterin

merkitystä osana yhteiskuntaa. Kulttuurihyvinvoinnin edistäminen yleisötyön kautta on

mahdollisuus laajentaa orkesterien vaikutuspiiriä ja vahvistaa niiden yhteiskunnallista asemaa.

Tulevaisuudessa hyvinvoinnin edistämiseen suuntautunut yleisötyö tulee todennäköisesti olemaan

entistä vahvemmin integroituna orkestereiden toimintasuunnitelmiin. Tätä työtä voidaan jatkossa

vahvistaa systemaattisella tutkimus-, koulutus- ja kehittämistyöllä, joka tukee muusikoiden

laajentuvaa ammatillisuutta ja edistää musiikkikokemusten saavutettavuutta. CuWeRE:n toiminta

ja verkostot tarjoavat alustan orkesterimuusikoiden koulutuksen ja yleisötyön kehittämiselle.

Kansainväliset yhteistyöverkostot mahdollistavat uusien innovatiivisten toimintamallien

kehittämistä, joka vastaa paitsi taidekentän, myös laajemmin yhteiskunnan tarpeisiin.

Usein kulttuurisen hyvinvoinnin edistämisestä puhuttaessa korostetaan sosiaali- ja terveysalojen

rakenteiden ja perinteisten käytänteiden kehittämistä. Yhtä lailla huomio voidaan kiinnittää

vakiintuneisiin taide- ja kulttuurialojen ympäristöihin ja niissä toimivien ammattilaisten

toimenkuviin ja työn sisältöihin hyvinvoinnin edistämisen näkökulmasta (Lehikoinen & Siljamäki,

2023). Orkesterien yleisötyö asettuu osaksi laajempaa kulttuurihyvinvoinnin ekosysteemiä, jossa

taiteellista ja luovaa toimintaa tarkastellaan yksilöiden, yhteisöjen ja yhteiskunnan hyvinvointia

vahvistavana voimavarana. Tämä ekosysteemi rakentuu taideorganisaatioiden, korkeakoulujen ja

muiden koulutus- ja tutkimusinstituutioiden, terveydenhuollon, sosiaalialan ja kolmannen

sektorin tiiviistä yhteistyöstä. Laajemmassa yhteiskunnallisessa viitekehyksessä kulttuurisen

hyvinvoinnin edistäminen asettaa orkestereille uusia vastuullisuustavoitteita, jotka korostavat

saavutettavuutta, osallisuutta ja yhdenvertaisuutta.

 

 

Lähteet

Huhtinen-Hildén, L. (2023). Mitä on kulttuurihyvinvointi? Videoluento. Metropolia

Ammattikorkeakoulu. Saatavilla: https://www.youtube.com/watch?v=RSZGclf8D9Q&t=2s

Kivijärvi, S. (2024). Kutsu pedagogisen yleisötyön kehittämiseen. Teoksessa S. Kivijärvi (Toim.),

Kohtaamisia musiikin maailmassa – Pedagogiset ja vuorovaikutukselliset valmiudet yleisötyössä.

Metropolia Ammattikorkeakoulu, Oiva-sarja 67.

Lehikoinen, K., & Siljamäki, E. (2023). Socially Engaged Arts (SEA) Practices: Key Skills and

Capabilities. Research in Arts Education, 3, 8–26. https://doi.org/10.54916/rae.130211 .

Sawyer, R. K. (2011). Structure and improvisation in creative teaching. Cambridge University Press.

Sutela, K. (2022). Näkyväksi tekemisen taito: Pedagoginen kohtaaminen opetuksessa. PS-Kustannus.

 

 

Kirjoittajakuvaukset:

Sanna Kivijärvi (MuT) työskentelee vastaavana lehtorina Metropolia Ammattikorkeakoulussa ja

tutkijana Kulttuurihyvinvoinnin tutkimuksen ja koulutuksen osaamiskeskittymä CuWeRE:ssa.

Hän on taustaltaan opettaja ja yhdenvertaisuuskysymyksiin keskittynyt musiikki- ja

taidekasvatuksen tutkija.

 

 

Laura Huhtinen-Hildén (FT) on musiikkikasvattaja, joka toimii yliopettajana Metropolia-

ammattikorkeakoulussa. Hän johtaa Creativity and Arts in Social and Health Fields –

maisteriohjelmaa ja toimii Kulttuurihyvinvoinnin tutkimuksen ja koulutuksen osaamiskeskittymän

(CuWeRE) vastuullisena tutkijana ja aktiivisena kehittäjänä kulttuurihyvinvoinnin alalla.