rating rating svg icon facebook facebook svg icon googleplus googleplus svg icon instagram instagram svg icon mail mail svg icon twitter twitter svg icon feed feed svg icon

Perjantai 15.11.2019 Ohjelmaluonnos MUSIIKKI KASVATTAA!

Tämä on ohjelmaluonnos. Pidätämme oikeudet muutoksiin.

klo 10.00   Päivän avaus

klo 10.30 Keynote-luento

Andrea Schiavio: Embodiment in musical learning and development: a guide to discovery

klo 11.15 Puheenvuoroja juuri väitelleitä

Henna Suomi: Pätevä musiikin opettamiseen?

Katja Sutela: Kehollisen musiikkikasvatuksen mahdollisuudet erityistä tukea tarvitsevien nuorten toimijuuden vahvistamisessa

klo 12.00 Lounas

klo 13.00 Työpaja 1

Konsertti: Laivaan! -vauvakonsertti

Konsertin lisäksi opiskelijat kertovat taiteellis-pedagogisen konserttikokonaisuuden suunnittelemisen ja toteuttamisen pedagogisista periaatteista.

Metropolian varhaismusiikkikasvatuksen opiskelijat ja Hanna-Maija Aarnio

Työpaja-luento: Lentävä laulu!

Musiikki ei tunne rajoja! Millaisia lauluja Iranissa lauletaan? Entä, Afganistanissa, Thaimaassa, Somaliassa? Olemme Lentävä laulu-hankkeessa etsineet lyhyitä, helppoja lauluja, kuten lastenlaulut ja kansanlaulut, joita voisi käyttää S2-opetukseen, musiikinopetukseen, kulttuuri-kasvatukseen, aikuisille ja lapsille. Olemme sanoittaneet laulut suomeksi, kääntäneet ne alkuperäiselle kielelle ja lisänneet kuvat tukemaan käännöstä. Materiaali sisältää myös nuotin ja äänitteen. Lentävän laulun laulukirja julkaistaan keväällä 2020 pidettävässä konsertissa Jyväskylässä.

Lentävässä laulussa työskentelevät jyväskyläläiset musiikki- ja kulttuurialan ammattilaiset Saara Laukkanen, Maria Typpö ja Tiia Pennanen. Lentävä laulu -hanke on saanut rahoituksen Alfred Kordelinin säätiöltä syksyllä 2017. Hanke toimii yhteistyössä monikulttuurikeskus Glorian kanssa.

Työpaja: Vapaa kollektiivinen (laulu)improvisaatio – välineitä musiikinopetukseen

Työpajassa tutustutaan vapaaseen improvisaatioon oman äänen ja kehon kautta vastavuoroisuutta tukemalla. Toiminnassa sovelletaan teatteri-improvisaation periaatteita sosiaalisen prosessin kehittämiseen hyödyntäen leikin kautta oppimista ja avointa suhtautumista erilaisuuteen, jolloin osallistuminen ei ole musiikillisesta osaamisesta tai osaamattomuudesta riippuvainen. Toiminta soveltuu kaikenikäisille.

Työpaja perustuu käynnissä olevaan väitöstutkimukseen, jonka mukaan vapaa improvisaatio voi vahvistaa musiikillista toimijuutta ja sosiaalisia taitoja, sekä lisätä hyvinvointia ja yhteisöllisen oppimisen taitoja. Lisätietoa tutkimuksesta ja pedagogiasta https://esiljamaki.wixsite.com/eevasiljamaki

Työpajan ohjaa Taideyliopiston tohtorikoulutettava Eeva Siljamäki
Työpajan tarjoaa Taideyliopiston tutkimuskeskus Cerada ja ArtsEqual-hanke

Työpaja: Bändisoittoa

Jyväksylän musiikkikasvatuksen opiskelijat.

klo 14.00 Työpaja 2

Työpaja: Varhaisiänmusiikkikasvatus
Työpaja: Ihmerumpu

JaSeSoi ry.

Työpaja: Monitaileellista improa

Gradia.

Työpaja-luento: Koulukonserteista tukea ops:in toteuttamiseen ja musiikkikasvatukseen

Työpajassa tutustutaan käytännön esimerkkien kautta siihen, miten konsertteja voi hyödyntää koulun ja päiväkodin arjessa osana musiikkikasvatusta ja opsin/vasun toteuttamista. Samalla käydään läpi myös Konserttikeskuksen osallistavia toimintamalleja kuten uudistunutta Laulumerkkisuoritusta ja uunituoretta LuoMu -luokkamusisointimerkkiä. Lisäksi keskustellaan musiikkikasvatuksen arjen tarpeista kouluissa ja päiväkodeissa juuri nyt.

Kohderyhmänä koulujen ja varhaiskasvatuksen musiikkiväki sekä muut kiinnostuneet

klo 15:00 Kahvi

klo 15.30   Työpajat

Luento: Harri Wessmanin soitinpedagoginen sävellysprojekti
Luento: Verkko-opetus Pop & Jazz Konservatoriossa

Janne Murto.

Työpaja: Kuvanuotit ja Värisoinnut – uusia menetelmiä musiikinopetukseen.

Kuvanuotit ovat uutta musiikin selko-oppimateriaalia. Niiden avulla on mahdollista
opettaa helpolla ja hauskalla tavalla entistä nuorempia lapsia soittamaan useilla
soittimilla. Kuvanuotit auttavat osallistamaan useampia lapsia soittoon, ja mahdollistavat
ryhmäopetuksen, yhteissoiton ja tasavertaistavat siten musiikin saatavuutta.

Värisoinnut ja niihin kuuluvat soitinsovellukset ja apuvälineet mahdollistavat
säestyssoiton paljon aikaisemmassa vaiheessa. Ne ovat erittäin helppoja
hahmottaa ja soittaminen on motorisesti helppoa. Värisointumenetelmä
kehittää lapsen harmoniatajua useita vuosia entistä aikaisemmin.

Yhdistämällä Kuvanuotit ja Värisoinnut -menetelmiä on mahdollista toteuttaa
yhteissoittoa ja -laulua huomioimalla ryhmän jäsenten erilaisia valmiuksia
musiikkiin.

Materiaali soveltuu erinomaisesti musiikin varhais-, esi- ja alkuopetukseen.
Merkittävä kohderyhmä on muskarin ja varsinaisen soitonopetuksen väliin
jäävä jakso, siis n. 4-8 -vuotiaat lapset.

Soiton oppimisen lisäksi Kuvanuotit ja Värisoinnut luovat hyvää pohjaa
musiikin tärkeimpien alkeiden hahmottamiseen ja muistiin painamiseen.

Hannu Annala soitonopettaja, Kokkola.

Työpaja-luento: Taidetestaajat

klo 16.30 Yhteinen lopetus

klo 19:00 Yr Awen vanhan musiikin yhtye: 20v juhlakonsertti

OHJELMATORI

Päivän aikana on avoinna ohjelmatori, jossa on näytteilleasettajia ja esityksiä. Tarkemmat aikataulut esityksistä päivittyvät.

Demokonsertti: Hankkeista muutosvoimaa!
Keski-Helsingin musiikkiopiston pianistit esittävät Antti Hakkaraisen teoksen 12 kosketinsoittajalle. Teos on osa Elämys – oivallus – ilo! -hanketta, jossa kehitetään yhteismusisointia, säveltämistä ja improvisointia.